Zelené menu za chladných dnů

Je tu únor a s ním stále zima za oknem a nejen tam. A proto bychom si měli dopřát jídlo, které zasytí, zahřeje, ale také dodá tělu potřebné živiny a vitamíny. Skvělé hřejivé potěšením vám v tomto menu tentokrát vykouzlí miska poctivé cibulačky, zapékaná quinoa s neobyčejnou kombinací surovin a nakonec jsem naservíroval 2 saláty, u kterých nebudete muset při nákupu surovin sahat příliš hluboko do kapsy.

Zelené menu za chladných dnů

Cider cibulačka s vegan sýrovými krutony

Toto je polévka, se kterou si musíte trochu pohrát. Připravte se na to, že budete stát chvíli u plotny, než vám pěkně zkaramelizuje cibulový základ, což je na této polévce v podstatě nejdůležitější. Dalším důležitým článkem bude jablečný cider, který mám od kluků z F. H. Prager, o kterých jste se mohli dočíst v lednovém čísle v rubrice o 180°.

5 porcí
doba přípravy 60 minut

Budeme potřebovat: 0,33 jablečného cideru, 4 bílé cibule, 4 červené cibule, 2 menší mrkve, 5 PL olivového oleje, 1 ČL hnědého třtinového cukru,2 stroužky česneku, 3 bobkové lístky, několik stonků tymiánu, 5 PL sójové omáčky, 1 ČL zeleninového bujónu, 1 celozrnná bagetka, veganský sýr (Veganline), mořská sůl, mletý barevný pepř, petrželka nebo pažitka

Návod:
1. Do rozehřátého oleje vložíme cibuli nakrájenou na hrubá půlkolečka a smažíme při častém míchání nejméně 30 minut. Mícháme tak často, aby se nám cibule nespálila, ale také občas necháme smažit, aby nám začala pěkně hnědnout. Ke konci přidáme rozetřený česnek, tymián, bobkový list, pepř, cukr a opět krátce zarestujeme.
2. Zalijeme ciderem, sójovou omáčkou, 1,4 l vody, přidáme nahrubo nastrouhanou mrkev, osolíme a přivedeme k varu. Ztlumíme na mírný žár a pozvolna povaříme asi 25 minut. Po uvaření dochutíme solí nebo přidáme sójovou omáčku.
3. Bagetku nakrájíme na malá kolečka a vložíme na pár minut do vyhřáté trouby pod vrchní gril. Necháme zezlátnout. Na krutony dáme nahrubo nastrouhaný sýr a opět krátce zapečeme (předpečené krutony můžeme také mírně potřít česnekem).

Můj tip: Místo vody bych doporučil přidat silný zeleninový vývar, dodá polévce skvělou chuť.

Quinoový nákyp s červenou řepou, hruškami a zázvorem

Quinoový nákyp s červenou řepou, hruškami a zázvorem

Další z mých evergreenů zimní kuchyně. Nečekejte však, že je to pokrm sladký! V hlavní roli tentokrát merlík čilský neboli quinoa, která je vyhledávaná především pro vysoký obsah bílkovin. Neobvyklá kombinace červené řepy s hruškami a zázvorem překvapí i toho, kdo řepu zrovna příliš nemusí.

6 porcí
doba přípravy 40 minut
doba pečení 50 minut

Budeme potřebovat: 150 g quinoi, 2 malé cibule, 250 g červené řepy, 2 menší hrušky, 2 PL čerstvě strouhaného zázvoru, 1 ČL polévkové směsi Würzl, 5 PL olivového oleje, 400 g sojového jogurtu (já použil Sojade), 2 PL citrónové šťávy, 1 ČL hořčice, sušené oregano, mořská sůl, barevný pepř, muškátový oříšek, plocholistá petrželka

Návod:
1. Quinou propláchneme, zalijeme dvojnásobným množstvím vody a mírně osolíme. Přivedeme k varu, ztlumíme a na mírném plameni vaříme asi 15 minut. Odstavíme a za občasného míchání necháme pod pokličkou dojít (nejlépe pod peřinou J).
2. Najemno nakrájenou cibuli zpěníme na oleji do růžova. Přidáme zázvor, který také krátce orestujeme. Vložíme na hrubší nudličky nakrájenou řepu, zalijeme 2 dcl vody, přidáme Würzl a podusíme asi 10 minut, dokud řepa není poloměkká. V případě, že se voda vyvaří, můžeme ještě trochu přidat. Nesmí se to však přehnat, nákyp by pak nedržel pohromadě!
3. Odstavíme z plotny, přidáme nakrájené hrušky a nasekanou petrželku, quinou a dle potřeby dosolíme.
4. Celou směs vsypeme do připravené formy a udusáme vidličkou.
5. Jogurt rozmícháme se solí, citrónovou šťávou, pepřem, oreganem, muškátem a hořčicí. Touto směsí připravený nákyp přelijeme a rozetřeme lžící.
6. Pečeme v troubě předem vyhřáté na 170 °C asi 40 minut. Potom dáme troubu na vrchní pečení a větší žár. Zapečeme, dokud krusta jogurtu nezhnědne.
7. Na talíři posypeme sekanou petrželkou. Servírujeme s listovým salátem.

Můj tip: Do hotové směsi můžeme zamíchat ořechy nebo různá semínka. Také můžeme nákyp posypat semínky před vrchním zapékáním, pěkně zhnědnou a jejich chuť se zvýrazní.

Salát z pečené kořenové zeleniny s uzeným tempehem a hořčicí

Salát z pečené kořenové zeleniny s uzeným tempehem a hořčicí

Tento salát miluji, ani nevím, jak ho charakterizovat. Možná bych vypíchnul jeho suroviny, které jsou sezonní a ne příliš drahé. A ještě bych možná upozornil na tempeh, což jsou fermentované sójové boby, určitě je dobré tento produkt vyzkoušet. Budete překvapeni především jeho masitou chutí.

5 porcí (vynahradí hlavní pokrm)
Doba přípravy 50 minut.

Budeme potřebovat: 1 menší řepu (800 g), 4 mrkve (400 g), 1 malý celer (300 g), 2 stonky řapíkatého celeru, 1 ks uzeného tempehu, 6 PL olivového oleje, 1 PL provensálského koření, 1–2 PL kremžské hořčice, hrstka sekané petrželky, mořská sůl

Návod:
1. Zeleninu oloupeme a nakrájíme na stejnoměrné kostky (cca 2 x 2 cm).
2. Nejprve na plech dáme řepu s mrkví, polijeme olejem, posypeme bylinkami a osolíme. Promícháme a pečeme v troubě předem vyhřáté na 175 °C asi 20 minut.
3. Přidáme oba dva celery, na kostky nakrájený tempeh a opět pečeme asi 20 minut do úplného zhnědnutí (každý uzná sám, jak moc chce mít zeleninu propečenou). Během pečení občas zamícháme. Ke konci můžeme zlehka polít medem, a pokud by se salát zdál příliš sladký, zakápneme citrónem.
4. Upečenou směs necháme důkladně vychladnout. Nakonec přimícháme hořčici a najemno nasekanou petrželku. Opět dochutíme solí. Můžeme posypat slunečnicí

Kimchi

Kimchi

Tento pokrm je u nás pár let velkým hitem zdravé výživy. Když jsem ho poprvé ochutnal, tak mě vážně nadchl. Jeho předností je pikantní chuť, ale především zdraví a tělu blahodárné účinky. Většinou funguje jako příloha, salát k hlavnímu chodu. Kimchi k nám docestovalo z Korey, kde tento způsob kvašení zeleniny používali k uchování sezonní zeleniny na zimu. Kimchi přispívá k udržení zdravého trávicího systému, stimuluje chuť k jídlu a podporuje vitalitu. Základní receptura je z čínského zelí a dle možností se dá přidat mrkev, různé druhy ředkve, papriky, jarní cibulku a další. Moje verze je o něco jemnější, než je tomu třeba u klasického kimchi připravovaného v jeho původní zemi.

10–12 porcí
máčení zelí 2 hodiny
příprava 10 minut
kvašení nejméně 2 dny

Budeme potřebovat: 1 větší čínské zelí, 3 PL mořské soli, 1 papriku, 2 menší mrkve, 3 PL sójové omáčky, 2 ČL vrchovaté drcených chilli papriček (každý podle odvahy), 4 nastrouhané stroužky česneku, 1 PL strouhaného čerstvého zázvoru, větší zavařovací sklenice

Návod:
1. Do větší mísy vlijeme vodu, přidáme sůl a necháme rozpustit. Zelí nakrájíme na libovolné (větší) kousky a  vsypeme do mísy s vodou. Necháme naložené 2 hodiny. Vodu scedíme a zelí propláchneme vodou (ochutnejte, zelí by nemělo být příliš slané, pokud ano, propláchnutí opakujte).
2. Do mísy se zelím přidáme na nudličky nakrájenou mrkev, papriku, sójovou omáčku a zbytek dochucovacích surovin. Rukama důkladně promačkáme, zelenina by měla pustit trochu šťávy. Dle potřeb můžeme mírně osolit.
3. Kimchi napěchujeme do sklenice a necháme v pokojové teplotě kvasit nejméně dva dny (víčko by mělo být mírně povolené). Zkvašený salát skladujeme v chladném místě, vydrží asi 1 měsíc.
4. Na talíři posypeme jarní cibulkou a sezamem.

je šéfkuchař  dejvické restaurace Countrylife.  Většinu svých životních a gastronomických zkušeností nasbíral na svých cestách, především však na britských ostrovech okolí Londýna. Svoje originální bezmasé recepty prezentuje na kulinářském blogu s názvem Greenwayfood. Několikaletou píli na poli zdravé výživy na podzim 2017 zúročil v Zeleninové kuchařce s podtitulem z farmy přímo na váš stůl. Jeho vášní je zelenina, rodina, příroda ale také fotografie jídel, kterému se snaží více porozumět a zdokonalit se v něm.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné