Vegetariánství v otázkách a odpovědích s Margit Slimákovou

„Vegetariánství je úžasný a skvěle chutnající stravovací způsob. Mnohem více než o výživu se však jedná o životní filosofii, a tu si musí každý z nás vybrat sám. Nemyslím si, že vegetariánství je nejlepším anebo jediným vhodným stravovacím způsobem pro všechny. Přesto by pravděpodobně většině z běžně se stravujících konzumentů vyspělých zemí spíše prospělo určité omezení konzumace masa a větší množství zeleniny na talíři.”

Vegetariánství v otázkách a odpovědích s Margit Slimákovou

Navzdory všem dostupným informacím je spousta lidí stále ještě přesvědčena, že vynechání masa z jídelníčku je pro tělo nezdravé. Jak bys to popsala ty, je vegetariánství zdravé?

Ano – za předpokladu, že zájemce skutečně jí vegetariánskou stravu, která zahrnuje pestrou nabídku obilovin, zeleniny, ovoce, luštěnin, ořechů a semínek a pro většinu vegetariánů i vejce a mléčné výrobky. Pokud jde o dopad na zdraví, nejčastěji se u vegetariánů uvádí nižší výskyt srdečně cévních onemocnění, diabetu, hypertenze, některých druhů rakoviny, nadváhy a obezity. Tvrzení o nezdravosti vegetariánství je v rozporu nejen se zkušenostmi milionů skvěle prospívajících vegetariánů na světě, ale i lékařskými studiemi. Postoj odborných organizací nejlépe vystihuje více než 20 let platné stanovisko Americké dietetické asociace, podle kterého jsou správně plánované diety zdravé a mohou pomoci v terapii i prevenci nemocí. Asociace jasně říká, že dokonce i veganství, nejpřísnější forma vegetariánství bez obsahu jakýchkoliv živočišných potravin, může být zdravé a vhodné v každém věku, tj. i pro děti, těhotné ženy nebo sportovce. To ale neznamená, že veganství sama obhajuji nebo doporučuji pro děti. V případě, že jsou rodiče prospívající a spokojení vegetariáni, není důvod, proč by se jejich děti také neměly stravovat vegetariánsky. Z vlastních zkušeností vím, že vynechávání masa pro děti, které jsou vychovávány v tomto životním stylu, není žádný problém.

Opatrnost a řádné zvážení doporučuji při restriktivnějších vegetariánských a dalších dietách, kdy i výživově perfektní strava může být pro dítě nevhodná ze sociálních důvodů.

A vegetariánství pochopitelně není zdravé, pokud je pro jeho zastánce ochrana zvířat důležitější než vlastní zdraví a po vyloučení masa postaví svůj jídelníček na hranolcích s koblihami.

Je maso zdravé?

Ano, ale jen to kvalitní. Maso je skvělým zdrojem bílkovin a mnoha minerálních látek. Běžně dostupné maso dnes bohužel často charakteristice skvělého zdroje bílkovin a minerálů neodpovídá, a to kvůli nepřirozenému a nezdravému vykrmování a životu zvířat. Maso zvířat z konvenčního chovu je obvykle vykrmeno pro něj nepřirozenou stravou, směsmi, které jsou často připraveny z geneticky modifikovaných potravin (nejběžněji kukuřice a sóji), a život zvířat je celoživotní utrpení.

Mají vegetariáni dostatek bílkovin?

Ano a bez problémů. Studie z celého světa potvrzují, že vegetariáni běžně přijímají dostatek bílkovin, který může splňovat požadavky na denní příjem bílkovin pro kohokoliv včetně atletů. Výjimkou z tohoto pravidla mohou být jen koblihoví vegetariáni, ale v těchto případech jde o problém s pochopením vegetariánství, ne s vegetariánstvím samotným.

Je třeba doplňovat vitamín B12?

Vitamín B12 se z největší pravděpodobností standardně nachází pouze v potravinách živočišného původu. Vegetariáni, kteří konzumují mléko, vejce nebo výrobky z nich, bez potíží zajišťují jeho dostatek z těchto potravin.

Vegani by určitě měli cíleně přijímat potraviny, které jsou obohaceny vitamínem B12, nebo doplňky s B12. Denní potřebné množství vitamínu B12 je pro dospělého pouhých 2,4 mikrogramu, ale jeho deficit může vést k velmi závažným poškozením od anémie až po nevratné poškození nervů.

Více o B12 najdete zde

Odkud berou vegetariáni omega 3 mastné kyseliny?

Omega 3 mastné kyseliny se ve své nejsnáze použitelné formě nacházejí v rybách. Rostlinné zdroje jsou o něco méně výhodné, ale přesto je možné dostatek omega 3 mastných kyselin zajistit i při vegetariánské a veganské stravě. K nejlepším rostlinným zdrojům patří vlašské ořechy, dýňová semínka, konopná, lněná a chia semínka a některé druhy listové zeleniny. Potřebu omega 3 mastných kyselin mohou vegetariáni snížit nižším příjmem omega 6 mastných kyselin, protože tyto dvě skupiny potřebují být v určité rovnováze.

Margit, co bys doporučila začínajícímu vegetariánovi?

Najít si přátele mezi dlouhodobě prosperujícími vegetariány a přebírat od nich odzkoušené doporučení.

V osvědčených vegetariánských restauracích sbírat tipy na bezva jídla.

Omezení až vynechání živočišných potravin může prospívat, ale určitě ještě více prospěje přechod od polotovarů (z rostlin i zvířat) k přirozeným kvalitním potravinám, proto kvalitu řešit na prvním místě.

Být vždy připraven znovu vyhodnotit, jestli mu vegetariánská strava nejen duchovně, ale i zdravotně prospívá a svá zjištění reflektovat.

Nesnažit se kázat do okolí svoji víru, maximálně se soustředit na vlastní prospívání, které automaticky propaguje to, co děláme.

Mrkněte na stránky www.margit.cz

Zuzka naskočila do projektu s názvem Pravý domácí ještě předtím, než vůbec vznikl. Nejdříve měla na starost naši fanouškovskou základnu na facebooku, kterou vypiplala a věnovala jí péči. Zkusila si i psát a zalíbilo se jí to. Do budoucna by chtěla psát víc. Zajímá se o témata jako jsou udržitelné stavitelství, permakultura, přirozené porody, divoké bylinky, zdravé a udržitelné stravování, přirozená péče o děti a techniky duševního rozvoje.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné