Vegetariánství: 5 vychytávek do začátku

Dříve, než přijmeme některý výživový směr za svůj nový životní zákon, snažme se jej pochopit. Občas lidé propadají falešnému nadšení, aby se pak bezhlavě vrhali do všeho, co okolní svět nabízí. Ne každá z cest je však zároveň tou naší. A proto hledejme a kráčejme tak, jak nám velí vlastní podstata. Když jsem před léty začala výživu studovat, bavit se jí a na sobě samé testovat nejrůznější kombinace potravin, zpětně mi došlo, kolik chyb jsem z počátku dělala. Jen proto, že jsem si načetla stovky nejrůznějších článků, z nichž každý sliboval zázrak. Jakmile začneme vnímat vlastní tělo, svůj vnitřní hlas, pak nás všechny cesty dovedou domů.

Vegetariánství: 5 vychytávek do začátku

Vychytávky Zuzany Švédové:

  1. Nevěřme všemu, co je podbízivé a líbivé, zachovejme čistý úsudek. Naslouchejme lidem, kteří dle svých zásad dlouhodobě žijí. Ne týden, ne měsíc, dokonce ani rok ne. Čas je nejlepším indikátorem, zda ona cesta byla zvolena správně. Proto, je-li někdo vegetariánem několik let, září energií a štěstím, při pohledu na něj je nám příjemně a dobře, věříme mu každé slovo, které je podloženo osobní zkušeností, jeho vlasy jsou lesklé, pokožka svěží, usmívá se, pak ano, nechejme se jím vést.

  1. Vegetariánství není pouze o absenci masa, jedná se o čistou filozofii. Pokud z jídelníčku odstraním veškeré masné výrobky, ano, ulevím své duši, tělu, rovněž i světu, budu-li však pokračovat dle svých starých zásad, daleko opět nedojdu. Stravu je třeba upravit celkově. Je krásné respektovat vše živé, zároveň je ale krásné respektovat sebe samého. Naučme se tedy konzumovat skutečně čisté potraviny, které naše tělo vyživí. Stravě, která je čistá, prosta zatěžujících výrobních procesů, plná živin, minerálů, bez konzervačních látek, zbytečných barviv. Potraviny, jejichž základ nebyl nikterak změněn, celá zrna, přírodní med, luštěniny, potraviny přirozeně nasládlé, bylinky, koření. Jednoduše vše, co nám umožní udělat krok navíc namísto toho, aby nás vrátilo nazpátek.

Pro zajímavost si porovnejme dvě vegetariánské snídaně a zeptejme se sami sebe, ze které si naše tělo vezme více: vánočka z bílé mouky, máslo, med a kakao, nebo jáhlová kaše s jablkem, skořicí, mákem, goji, medem a rozinkami.

  1. U vegetariánství, na rozdíl od veganství, bílkoviny nechybí, stále totiž zůstávají kvalitní zdroje plnohodnotných bílkovin – sýry, tvaroh, zakysané mléčné výrobky. I zde však buďme obezřetní, nestavějme jídelníček pouze na mléčných výrobcích. Naučme se potraviny kombinovat tak, abychom dokázali pospojovat aminokyseliny z rostlinných zdrojů a těmi pak naplnili bílkovinnou potřebu těla. Uvedu několik příkladů: luštěnina + mořská řasa, luštěnina + obilovina, rýže + obilovina.

V rostlinné říši existují potraviny, které jsou na správný a vyvážený poměr aminokyselin nesmírně bohaté. Je to například quinoa, goji, semínka dýně, houby, luštěniny, mořské řasy i některé další druhy nepravých obilovin, jako je např. amarant.

  1. Dále si pohlídejte minerální látky, jako je například vápník a železo, ačkoli ani tady nevidím deficitní problém. U veganů to bude složitější, vegetariánům toho však stále ještě hodně zůstává. Přesto se u železa na chvíli zastavíme, protože jeho výtěžnost je nejvyšší z masa, od kterého upouštíme. Abychom zachovali jeho přijatelné množství v krvi, železité potraviny je dobré upřednostnit hlavně po ránu. Výborným zdrojem železa je melasa, rozinky, sušené švestky, goji, quinoa, avokádo, karobový prášek, lněné semínko, fazole bílá, kvalitní tofu.

  1. Dbejme na zásaditý charakter stravy, upřednostňujme potraviny s nižším glykemickým indexem. Hýbejme se a správně dýchejme, snažme se vyladit svou mysl, abychom zároveň zharmonizovali i duši. Neživme v sobě negativní emoce, kterými jsou strach, nenávist, zloba, pomluvy, pocity méněcennosti, zbytečné plýtvání slovy, svou vlastní energií. Hledejme a nacházejme sebe samé v tom nejlepším možném způsobu života. Pokud pak bude odpovědí zároveň i radost, věřte, že kráčíte správně…

Příklad veganského jídelníčku, vegetarián si jej oživí zakysanými mléčnými výrobky, sýrem či tvarohem

  snídaně desátá oběd svačina večeře
pondělí ovesná kaše

s makovým mlékem

a medem

pomeranč dušená červená čočka + salát mandle

+ sušené švestky

špagetová dýně plněná směsí

z mrkve a jáhel

úterý kváskový chléb + tofu pomazánka banánová chalva zeleninový seitan s kari rýží + salát mrkvová šťáva

+ kešu

dušená quinoa s brokolicí

a rajčetem

středa pohanková kaše s jablkem a vlašskými ořechy strouhaná mrkev

s rozinkami, kokosem

pyré z dýně hokkaido, pečený brambor avokádová pasta

s ředkví

cizrnový hummus

s řapíkatým celerem

čtvrtek otrubový chléb, drožďová pomazánka müsli tyčinka

s fíky

ječné kroupy se zelím

a hříbky

červená řepa se sezamem cuketa pečená s amarantovou směsí
pátek ovesná kaše

s hruškou

a Goji

banánový pudink

s karobem

fazolkový salát s rajčaty makové mléko jahelné rizoto

s žampiony

Mrkněte na stránky Zuzky Švejdové: www.poznejsvezdravi.cz

Zuzka naskočila do projektu s názvem Pravý domácí ještě předtím, než vůbec vznikl. Nejdříve měla na starost naši fanouškovskou základnu na facebooku, kterou vypiplala a věnovala jí péči. Zkusila si i psát a zalíbilo se jí to. Do budoucna by chtěla psát víc. Zajímá se o témata jako jsou udržitelné stavitelství, permakultura, přirozené porody, divoké bylinky, zdravé a udržitelné stravování, přirozená péče o děti a techniky duševního rozvoje.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné