Ukrytá energie spící v potravinách... poradíme, jak ji probudit

Říká se, že v semínku je latentně přítomná celá rostlina, ať už jde o drobnou kytičku nebo o strom. Je v něm tedy i spousta úžasných látek, které rostlina potřebuje ke svému růstu. Krásná energie, život a blahodárné látky v semínkách spí. Existují postupy přípravy potraviny, které spící energii probouzejí. Namočit trochu čočky nebo ořechů trvá pár minut a druhý den vás v kuchyni budou čekat potraviny plné blahodárné energie, v kterých se probouzí život.

Ukrytá energie spící v potravinách... poradíme, jak ji probudit

Kdyby šlo jen o jídlo, já osobně bych brzo přišla do pekla, takže vězte, že jsem si na probouzení potravin musela posvítit s někým o hodně povolanějším. Tímhle světem mě provázela Ráchel Weitzová. Pro tu je probouzení potravin každodenním chlebem. Ve sklenicích v kuchyni jí pořád něco bublá, klíčí a kvasí, ať už domácí limonády, fermentovaná zelenina nebo ořechy a semena namočené pro základ pomazánek, posyp na saláty a k dalšímu nepředstavitelně rozmanitému použití. Upřímné a skoro hmatatelné nadšení a radost z krás a možností, jak využívat potenciál prospěšných látek v potravinách, které na mě přenesla při svém vyprávění, na mě zapůsobily tolik, že jsem přestala potřebovat fakta. Ale nakonec i na tu vědeckou část věci došlo. Ať už záměrně, nebo bezděky, Ráchel se taky vyhnula veškerému stravovacímu zastrašování a jen nadšeně vyprávěla o síle a prospěšných látkách bylin, ořechů, semen a kvašených výrobků.

[hide]

Tak vzniknul život

Slýcháme z mnoha zdrojů, že ořechy a semena obsahují spoustu minerálů, nenasycených mastných kyselin a vitamínů. Už tolik se ale nemluví o tom, jak je správně připravit, aby byly tyto látky dostupné a snadno vstřebatelné při trávení. V semínkách, oříšcích, luštěninách a obilovinách jsou inhibitory, které v trávicím ústrojí zabraňují enzymům v rozkládání potravin, a také kyselina fytová. Ta má na lidské zdraví řadu účinků. Jeden z nich je, že na sebe váže minerály, které je pak pro lidské tělo těžší vstřebat. Pokud ale ořechy nebo semena namáčíme, snižuje se obsah kyseliny fytové a inhibitory enzymů se deaktivují. Jednoduchým postupem tak usnadňujeme tělu minerální látky získat. Probouzení namáčením tělu umožní přístup k ukrytému výživovému potenciálu, ale možná taky zjistíte, že v kuchyni najednou objevujete, improvizujete a rozmanitěji jíte. Namáčí se do teplé vody obohacené solí nebo něčím kyselým zhruba na 12 a více hodin. Rozdíly v namáčení ořechů a luštěnin a konkrétní návody si vysvětlíme příště.

Klíč ke zdraví

Klíčení je další krůček. To dobré, co odemkneme při namáčení, při klíčení vybují v život a my získáme navíc vitamíny. Snadno klíčí luštěniny. S ořechy a semeny je to složitější. Zatímco mák nebo slunečnici máte možnost rozklíčit, u pekanů a vlašáků byste se načekali a stejně nedočkali. Naklíčený mák byl pro mě překvapením, ale vyšší dívčí začala, když mi Ráchel vyprávěla, jak přidává naklíčenou čočku k fermentované zelenině. Fermentace je další úžasný postup, jak oživit potraviny. Může sloužit ke konzervaci nebo se využívá pro své účinky – ovlivňuje totiž složení potravin. Třeba chleba z živého žitného kvasu je o mnoho lépe stravitelnější než chleba z droždí. Fermentované potraviny obsahují bakterie prospěšné pro zažívání a mají blahodárný vliv na činnost střev, a tudíž taky na celkovou obranyschopnost organismu.

Z laborky zpátky do kuchyně

Svět probouzení potravin skrývá nepřeberně možností. Viděla jsem spoustu nádherných fotek namočených anebo naklíčených semen a dobrot z nich, kvašených limonád s barevnými bylinami a květy a kvašáky plné zeleniny. Je to opravdu pozoruhodné, kolik dveří se s probouzením potravin může otevřít. Namočené a probuzené potraviny se nedají posuzovat stejným metrem. Plně se změní způsob jejich využití. Myslím, že namáčení s sebou dozajista přinese nové možnosti a nápady na pokrmy. Rozmělněné ořechy a semínka jsou skvělým základem pro pomazánky. Jejich styl mě nadchnul. Sýr občas střídaný šunkou je totiž už dlouho nuda a vajíčková pomazánka na střídačku s čočkovou taky nejsou extra hitparáda. Naklíčené luštěniny jsou skvělé opražené jako posyp na polévku a do salátu nebo jen tak k vínu. Oběd v takové kuchyni se pak může skládat z fermentované zeleniny doplněné o naklíčené luštěniny a povařené namáčené obiloviny. Probuzená semínka najdou uplatnění třeba v chlebu, ale také jako základ pomazánky, kterou si na něj člověk namaže, podobně jako třeba paštiky z ořechového masa nebo veganský sýr z kvašeného bulguru.

Všechny barvy duhy

Díky fotografiím a vyprávění si dovedu představit, jak to u Ráchel chodí. V kuchyni je živo i trochu jinak, než to v domácnosti se čtyřmi dětmi bývá. Všechno bublá, kvasí, klíčí. Ráchel sama přiznává, že to je i trochu nevýhoda. Než odjede z takhle živé kuchyně na dvoudenní výlet, musí se vše promýt, zadělat do sklenic, připravit, přizpůsobit. Podobně živelné, ale o to kouzelnější, může být „vaření“. Sklenice s domácí kvašenou limonádou, které zdobí okno v létě, vystřídají v chladném období nádoby na fermentovanou zeleninu. V průběhu celého roku dá denně namáčet alespoň nějaké potraviny a na druhý den se podle času a chuti rozhoduje, jestli připraví pomazánku, něco upeče nebo část uvaří a zbytek dá klíčit. Tím, co příroda nabídla na procházce nebo v zahradě, doplní pomazánkové základy. Teď zjara to můžou být třeba rané kopřivy plné železa nebo medvědí česnek. Další divoké bylinky a okvětní lístky je možné přidat i do limonád.

Zásoby na zimu

Chleba, který Ráchel přivezla, byl vynikající. Mohla jsem se ho ujíst. Mile mě překvapilo, jak o chlebu hovořila. V její kuchyni to není strašák, který lepí střeva. Peče z vlastního kvasu a přidává do těsta naklíčená semena. Kvas ovlivní příznivě stravitelnost bílkovin a semena přinesou potřebné látky. V tu chvíli se pecen znovu stává darem. Krajíc takového chleba s pomazánkou je prý, zejména v zimním období, o hodně zdravější než třeba dovezená zelenina ze supermarketu. To je úplně jiná písnička než zdvižený prst varující před lepkovým strašákem. Úcta a laskavý ženský přístup protkává celé Ráchelino hospodaření s potravinami. Nevyhýbá se úzkostlivě mandlím dovezeným ze Španělska, ale ví, že vápník získá i z máku, který se pěstuje u nás. Taky si umí domyslet, že v zimě není cizokrajné avokádo jediný způsob, jak získat vitamíny – ve spíži má zásoby kvašené a fermentované zeleniny, jako tomu bývalo dřív. Získala si mě tím, že mě o ničem nepřesvědčovala. Vyprávěla o svých zkušenostech. S radostí a nadšením, které se nevidí. Radost a energie jí taky celou dobu zářily z očí. Že by to bylo tou stravou? No, dnes jsem dojedla naklíčenou čočku belugu a květákovou polévku mi večer ozdobí pražené kešu a slunečnice, které prošly procesem namáčení. Pomazánka je zatím výzva nepokořená, ale už vím, že pražená semínka udělají ze salátu luxusní záležitost.

Při NAMÁČENÍ deaktivujeme inhibitory enzymů a odstraňujeme kyselinu fytovou, aby tělo mělo přístup k minerálům a cenným látkám v potravinách. To se děje i při procesu KLÍČENÍ, které současně zvyšuje obsah vitamínů B2, B5 a B6, a v průběhu KVAŠENÍ neboli FERMENTACE. V kvašených potravinách jsou navíc přítomné bakterie prospěšné pro střevní mikroflóru.

[/hide]

Pokračování článku najdete zde.

Celý článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2018/04

Přečíst/koupit v digitální podobě

V papírové podobě k zakoupení u České pošty:

Tel: 800 300 302 nebo e-mail: postabo.prstc@cpost.cz​