Stále dokola nakupovat nové věci? Zkuste to jinak! Představujeme Opravárnu.cz

V tomto textu chci představit v Česku ojedinělý projekt, jehož misí je změnit to, jak přistupujeme k předmětům. Dnes umíme plýtvat ledasčím. Opravarna.cz ukazuje systém o poznání udržitelnější.

Stále dokola nakupovat nové věci? Zkuste to jinak! Představujeme Opravárnu.cz

Zrození kultury šmejdů

Kde se vlastně vzala dnešní kultura šmejdů, proč dnešní výrobky tak málo vydrží a proč máme pocit, že nové je lepší než staré? V historii to bývalo naopak: když se něco rozbilo, tak se to opravilo. Tak to dělali naši předkové desítky tisíc let. Až do 20. let minulého století. Tenkrát se zrodil tzv. Phoebus kartel, který sdružil tehdejší největší světové výrobce žárovek a pod hrozbou vysokých sankcí je zavázal vyrábět žárovky s omezenou dobou svítivosti. Žárovky, které tehdy vydržely svítit v průměru přes 2000 hodin, začaly postupně praskat už po tisíci hodinách. Tak se zrodily první „šmejdy“ a nová podnikatelská strategie s názvem „plánované zastarávání“, jejímž cílem bylo podpořit nakupování, růst a podnikatelské zisky. V historii platilo vždy, že to, co se rozbilo, se také opravilo. Až do 20. let minulého století. Od té doby uctíváme jednorázovost.

Šíří se jak mor

Tento fígl se ze žárovek velmi rychle rozšířil do většiny ostatních oborů – oděvního, automobilového, nábytkářského. Dnes je jedním ze základních principů, na kterém staví mimo jiné výroba elektronických spotřebičů. Používá ji například i pro mnohé lidi až kultovní firma Apple. Ta v tomto tématu proslula případy nevyměnitelných baterií u iPodů, speciálně vyvinutými šroubky, na které neexistoval šroubovák, u iPhonů, umělým zpomalením iPhonů a plejádou dalších triků, které měly a mají za cíl snížit životnost výrobku nebo zamezit jeho opravitelnost.

Velký kus práce v přechodu od opravitelnosti k jednorázovosti odvedl celosvětově i nadnárodní nábytkářský gigant IKEA, u kterého je známo, že většinu jejich nábytku smontujete jen jednou, možná dvakrát a velmi pravděpodobně se s ním už nepřestěhujete. Ve Velké Británii byla svého času velmi kritizovaná kampaň vyzývající lidi, aby vyhodili starý nábytek a nakoupili nový v IKEA. Přitom právě nábytek býval to, co se dědilo po generace a bylo na celý život. Bylo to ale hlavně to, co utvářelo domov. V případě IKEA je tento přístup obzvlášť tristní, neboť firma se dlouhodobě profiluje jako průkopník zodpovědného podnikání zachraňující planetu. U Applu je to smutné zase v tom, že je to firma, která udává tón hned několika odvětvím – určuje standardy, ceny, způsoby fungování a její vliv je tak enormní.

Výrobci se jednoduše dohodli, že budou vyrábět výrobky jen tak kvalitní, aby vydržely pouze po dobu zákonné záruky. Čím dříve se po uplynutí záruky rozpadnou a čím obtížněji opravitelné budou, tím lépe pro firemní zisky.

Trendy

Jako by nestačilo to, že výrobky, které dříve vydržely několik generací, se najednou po pár letech, nebo dokonce měsících či týdnech začaly rozpadat, v padesátých letech se v USA k plánovanému „fyzickému“ zastarávání přidalo nově i zastarávání psychické. Průkopníkem zde byl General Motors za dob vedení Alfreda Sloana. Právě tato firma tehdy odpálila z tehdejšího pohledu velmi inovativní, dnes už ale zcela běžnou masívní reklamní a mediální masáž, jejímž cílem bylo vnuknout lidem myšlenku, že by si měli kupovat různé věci pro různé příležitosti podle vlastního individuálního vkusu a pravidelně se měnících módních trendů, a tím se odlišit a vystoupit z davu. Mimochodem, byl to právě jeden z šéfů GM Charles F. Kettering, který už v roce 1929 proslul větou: „Reklama je organizované vytváření nespokojenosti.“

„Reklama je organizované vytváření nespokojenosti.“ Charles F. Kettering

Zbytek příběhu znáte. Na západ od Aše – v USA a Velké Británii zejména – se pradávný zvyk pořizovat si věci tak, že si je člověk vyrobil buď sám, případně s pomocí rodiny a přátel, nebo je zdědil či si je koupil na celý život, začal jevit jako zastaralý a nemoderní.

Klam re-klamy je totiž mocný. Funguje stoprocentně. V roce 1990 zaklel i nás. Byli jsme mimořádně vyhládlí z té socialistické šedi, podpultovek a front na mandarinky. Po jednorázovosti jsme skočili jako slepice po flusu. I my tak dnes nakupujeme víc a víc věcí, které se nám obratem rozpadnou buď v rukou, nebo v našich hlavách, nebo dost často obojí. A musíme znovu do obchodu.

Důsledky tohoto systému známe všichni: neudržitelné drancování planety a ekonomická nerovnost, kdy bohatí bohatnou a chudí chudnou. V osobní rovině platí, že čím víc nakupujeme, tím víc musíme vydělávat. Čím víc peněz potřebujeme, tím spíš se věnujeme práci, která nás netěší a nikomu neprospívá. Místo abychom žili, na život pouze vyděláváme. Hloupý systém.

[hide]

Proto jsou tak důležité příklady všech organizací i lidí, kteří se vracejí k věcem na celý život a ty – v případě potřeby – opravují. Mezi velkými firmami je průkopníkem této filozofie výrobce outdoorového oblečení firma Patagonia, která vyzývá své zákazníky k tomu, aby jí posílali své rozbité oblečení na opravu. U nás se tématu věnuje Institut cirkulární ekonomiky. Projekty jako opravarna.cz jsou výjimečné v tom, že propojují lidi, kteří potřebují něco opravit, s lidmi, kteří umějí opravovat. Tím jsou vlastně jedním z příkladů práce budoucnosti, která bude stát velmi pravděpodobně mnohem víc na interakci jednoho s druhým než na fungování korporací. Kromě prodloužení životnosti tak Opravárna propojuje lidi a pomáhá jim vytvářet si smysluplnou práci a získat přivýdělek. Opravárna je typická organizace „na misi“. Nedávno se pustili do kampaně s názvem Opravme Česko, jejímž cílem je celorepubliková osvěta, další propojování lidí a celkově posun ke společnosti, která se snad s časem vrátí k zdravému rozumu.

Zlaté české ruce

Opravarna.cz vznikla možná v momentě, kdy se mladý Honza Charvát rozhodl odejít ze značkového servisu s mobilem s rozbitým sklem, aniž by využil nabídky na koupi nového telefonu, jen o zlomek ceny dražšího, než byla současně předkládaná a předražená nabídka k opravě. Nenechal se nalákat ani výhodnými splátkami, pořídil si na internetu sklíčko a sám ho během půlhodiny opravil. Zájem o životní prostředí a téma zodpovědného chování ho provázely už dlouho předtím, a tak teď propojuje komunitu lidí, kteří mají šikovné ruce a bystrou hlavu a porouchané předměty umí vrátit do života, se zájemci o širokou škálu oprav. Často jde o elektroniku nebo hračky, občas se ale najde i šikovná švadlena. Pracovní uplatnění tu najdou mimo jiné i lidé, kteří hůř shánějí zaměstnání, třeba maminky na mateřských dovolených a starší lidé.

Od žida a ze spolku

Masové spotřebitelské chování se dá v oblasti hodnot ovlivňovat pouze částečně. Zato ekonomické faktory ho dokážou ovlivnit zásadně a dost rychle. Názorně řečeno, před cestou do koše může vaše děravé triko zachránit cenově i místně dostupná oprava, nikoli pouhopouhý fakt, že na jeho výrobu padly stovky litrů vody. V obchodech leží spousta nových trik za pakatel a oprava starého by měla být alespoň trochu konkurence schopná. U elektroniky to funguje stejně. A opravarna.cz právě o dostupné opravy usiluje. Na webu jednoduše zadáte, o jakou opravu by mělo jít a kde, a k dispozici je 876 opravářů, kteří vám mohou nabídnout opravu a navrhnout cenu.

Zpátky do života

Jsou tu ale i další dva koncepty, které by měly usnadnit nebo oživit uskutečňované opravy. Takzvané OpraKavárny se odehrály už v minulosti a v dohledné době jsou v rámci projektu Opravme Česko zamýšlené další. Jde o spojení kaváren s místem pro opravy. A to buď formou události, kdy se v určitý termín v kavárně sejdou opraváři a lidé jim nosí své porouchané věci, nebo formou trvalé spolupráce. To znamená, že v kavárně najdete sběrné místo pro zadávání oprav. Tedy, teď právě nenajdete, protože se zrovna pracuje na řešení témat, které se vynořily v takovém, dá se říct, zkušebním provozu. Jde hlavně o uskladnění dražších věcí a záruku. V budoucnu byste ale měli mít znovu možnost zajít si na dobré kafe nebo studenou limonádu a vzít s sebou starou remosku nebo porouchanou mašinku na opravu.

[/hide]

Celý článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2018/04

jako součást hlavního tématu čísla Zelená  dovolená

Přečíst/koupit v digitální podobě

V papírové podobě k zakoupení u České pošty:

Tel: 800 300 302 nebo e-mail: postabo.prstc@cpost.cz​

Do osmnácti žil relativně poklidným životem obyvatele malého východočeského městečka. Pak se několik let toulal po světě, aby to po návratu zkusil daleko dotáhnout. Dotáhl to až k syndromu vyhoření. Proto „přehodil výhybku” a začal se věnovat tématu nové práce a budoucnosti podnikání Dnes vydává knihy (Peoplecomm), píše, přednáší, vyhledává a propojuje firmy, které kladou vyšší smysl nad vydělávání (Slušná firma). Jako dobrovolník pomáhá v základní škole svých dětí (Montessori na Beránku). Spolu-založil KPZ-ku - skupinu alternativního zajišťování potravin. Jeho velkým zájmem je budování decentralizovaných, soběstačných společenství. S manželkou Petrou, dcerami Valérií a Valentýnou, fenkou Haluškou a se svými sousedy žije v pražských Komořanech.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné