Reklamní předměty ekologicky a udržitelně. Jde to! říká Judita Nechvátalová.

Hned při našem prvním setkání mi podala vizitku se slovy: „Můžete ji zasadit do země, vyroste vám z ní mrkev.“ Na chvilku jsem se zarazil a nevěřícně zopakoval: „Cože, mrkev?“ Tento malý šok mi přivodila čerstvá matka a odbornice na ekoreklamu Judita Nechvátalová, další žena, která má svou misi. Demonstrovala mi ji i v podobě dalšího překvapení: propisky z papírových letáků. Uhádnete Juditinu misi?

Reklamní předměty ekologicky a udržitelně. Jde to! říká Judita Nechvátalová.

Odpad nahraď zážitkem

Ano, off-line reklama není většinou ekologicky šetrná. Papírové letáky, billboardy, vizitky, jednorázové kelímky s logem firmy, propisky, igelitové tašky, kšiltovky, trička… To vše se denně v obrovském množství valí na nás, potenciální klienty. Kolik z toho končí v koši hned po jednom použití?

S tímto velmi rozšířeným principem však Judita nesouhlasí, a proto se čtyřmi dalšími ženami vytváří reklamy, které za sebou nezanechávají odpad, ale pouze silné zážitky. Při výrobě reklamy se její tým řídí třemi pravidly:

1. REDUKOVAT – Vyhýbáme se jednorázovému používání neekologických materiálů a nahrazujeme je ekologickým materiálem. Není-li to možné, tak uplatňujeme druhé pravidlo.

2. ZNOVU POUŽÍT – Když nemůžeme použít ekologický materiál, tak volíme takový, který můžeme použít několikrát. Pokud ani to není možné, uplatňujeme třetí pravidlo.

3. RECYKLOVAT – Používáme materiály, které lze zrecyklovat v továrnách.

Laciná „zábava“ pro pár ekonadšenců?

Na první pohled by se mohlo zdát, že Juditina firma vyrábí reklamu jen pro pár ekologicky smýšlejících nadšenců či malých organizací. Naštěstí tomu tak není. Obrací se na ně malé, ale i velké společnosti, pojišťovny a instituce.

Judita je žena, která miluje svou práci. Miluje vzrušující výzvy a projekty. Svou práci – misi – dělá naprosto skvěle, ale ceny, za které ji nabízela, v pořádku nebyly. Byly velmi nízké… S Juditou (a mnoha dalšími ženami) jsme ceny úspěšně zvýšili, vždy ku prospěchu firmy i klientů. A pro ty z vás, které osobně nepotkám, mám pár obecných tipů.

[time-restrict on="2019-10-07"]

Kdy a jak zvýšit ceny

Zvýšit cenu je vcelku snadné. Komplikace nastává, když nevíte, jak změnit/doplnit/zkvalitnit svou práci/produkt tak, aby vám klienti řekli: „Nejste zrovna nejlevnější, ale to, co mi přinášíte, mi za ty peníze rozhodně stojí. Mohl bych sice sehnat levnější služby, ale nevěřím, že by byli tak spolehliví, rychlí nebo ochotní jako vy. Jdu do toho s vámi.“

A jak dopředu zjistíte, že si vás klienti takto považují? To záleží na tom, jak zodpovíte následující otázku: Jak dlouho by za mě klient nebo šéf hledal adekvátní náhradu? Pokud by ji našel vcelku snadno, tak svou cenu zatím nezvyšujte. Pokud by naopak měl problém s hledáním adekvátní náhrady, můžete o zvýšení cen přemýšlet. Jednoduché, ale velmi účinné pravidlo.

S láskou = za velké peníze?

Za dobro, nadšení a vášeň budeme automaticky dobře placeni! Ne, ne, ne! Doufám, že tomuto populárnímu ezobludu už nevěříte. Bohužel, je to právě silná vášeň, kvůli které míváme naopak nízké ceny. Hlava nám říká: „Vím, že by bylo dobré říci si o větší peníze. Dělám skvělou práci. Stojí mě to hodně energie a času, ale moje peníze nic moc. Něco s tím musím udělat.“ Na to ale reaguje srdce: „Nemůžu přeci zvyšovat svou cenu, dokud s ní nejsem v naprostém souladu. Dokud se v ní neucítím opravdu dobře.“ V tomto bodě vám ale rozhodně radím, abyste na žádný emocionální soulad nečekali. Zvyšte svou cenu i s pocitem nesouladu. Až uvidíte, že ji klienti akceptují, váš neklid a napětí zázračně ustoupí. (Raději ale znovu připomínám, že to nejlépe funguje, když jste v očích klientů téměř nenahraditelní.)

A pokud vám to opravdu nejde, počkejte, až se objeví potenciální klient, o kterého fakt nebudete mít zájem. Možná bude moc náročný, komplikovaný, arogantní nebo hooodně nesympatický? Zkuste ho slušně odradit. Prostě mu oznamte svou novou zvýšenou cenu, přičemž tato „odrazovací“ cena nesmí být o trochu vyšší. Musí být hodně vysoká. Možná budete překvapeni…

Jeden příklad za všechny

Jedna moje klientka, překladatelka Hanka, chtěla odradit bývalého zahraničního klienta, který se jí ozval, aby po roční pauze pokračoval ve spolupráci, s níž však Hanka nebyla úplně spokojená. Její hodinová sazba činila v té době 500 Kč. Poradil jsem jí, aby mu hodinovou sazbu ztrojnásobila: „Buď ho odradíš, nebo se ti ta jeho komplikovanost za ty peníze opravdu vyplatí.“ Klient novou cenu ihned akceptoval. A od té doby má Hanka vyšší ceny a s nimi paradoxně i víc klientů. To podstatné a krásné je, že si zachovala svou důstojnost.

Na závěr tohoto dílu se chci vrátit k Juditě. Natočili jsme společně čtyři videa, v nichž vám ukážeme třeba deštník z PET lahví a mnohá další překvapení. Najdete nás na facebookové stránce MÁM SVOU MISI.

[/time-restrict]

Judita Nechvátalová – www.green-cat.cz

Kalman Horvát – www.kalman.cz

Celý článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2018/10

Přečíst/koupit v digitální podobě

V papírové podobě k zakoupení u České pošty:

Tel: 800 300 302 nebo e-mail: postabo.prstc@cpost.cz​