Jak vařit chutně, zdravě, ekologicky a s vědomím, že příroda netrpí

Vždy se dá vybírat místo kvantity kvalita a vařit z jednoduchých základních surovin z ekologického pěstování. O to více si pak užíváte přirozenou chuť, máte dobrý pocit z toho, že víte, odkud jídlo pochází, i čisté svědomí, že kvůli vám žádné zvíře zbytečně netrpí a krajina není pustošena a vysilována.

Jak vařit chutně, zdravě, ekologicky a s vědomím, že příroda netrpí

Těstoviny

Prý existuje kolem čtyř set typů a velikostí těstovin. Tak to jsem s těmi 3–4 druhy, co mám v kuchyni, opravdový minimalista. Nikdy nechybí špagety (jedno z nejoblíbenějších jídel pro děti), pak nějaké menší kousky, jako jsou fusilli nebo penne, občas lasagne a naposledy droboučké těstovinky do polévky. Kromě klasických semolinových používám i špaldové celozrnné těstoviny, které mají tmavší barvu, příjemnou oříškovou chuť a z nutričního hlediska jsou pro naše tělo cenné.

Luštěniny

U nás doma vede jednoznačně červená loupaná čočka – na rychlou lehkou polévku a výbornou pomazánku. V závěsu za ní je mungo, které pravidelně klíčíme, a adzuki, které kombinuji s kroupami. Rádi máme i cizrnu, ze které vyrábíme pomazánku hummus a kterou používám do různých zeleninových směsí. Občas pokrmy zpestřím velkými ledvinovými fazolemi – nejčastěji je přidávám do zeleninových gulášů, polévek a letních čerstvých salátů.

Naše letní sezónní hody (2)

Ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina tvoří základ mého jídelníčku. Ten se v průběhu roku zásadně mění, protože se řídím sezónností. Co zrovna roste na zahradě, z toho vaříme, pečeme a to uskladňujeme na zimní období. Pro naše tělo je to nejpřirozenější a nejprospěšnější. Jednotlivé plody v sezóně chutnají nejlépe. Já si navíc užívám, že se mi každé roční období pojí s určitými druhy a chutěmi, těším se a raduji se z dozrávání. Čeho vypěstuji nadmíru, to ráda vyměním za výpěstky, které se zase nadurodily jinde. Když už jdu nějakou zeleninu nebo ovoce koupit, vyhledávám české výpěstky ideálně v bio kvalitě. Zrovna ovoce a zelenina patří k potravinám, které jsou nejvíce zatížené zbytky chemických postřiků. Proto se vyplatí zde vybírat pečlivě.

V předjaří si pěstuji doma v truhlíku tzv. mikrozeleninu – výhonky, které necháte 1–3 týdny dorůst do mladých křehkých křupavých rostlinek. Osvědčil se mi hrášek, polníček, ředkvička, rukola či pohanka.

Mléčné výrobky a vejce

Základ jako máslo, mléko, podmáslí, jogurt a nějaký tvrdý sýr máme v zásobě vždy. Nejraději z ekologické farmy, kterou znám a kam se mohu podívat, jak se tam zvířatům daří. Podle sezóny a příležitostí s oblibou používám brynzu a další ovčí sýry. Po osobní návštěvě konvenční drůbežárny jsem se vzdala klasických vajec. Kupuji jen ty z venkova z volného chovu nebo bio. Pokud je neseženu, tak vejce prostě nějakou dobu nejíme. Je to pro mé svědomí lepší varianta než podporovat týrání slepic v děsivých podmínkách velkochovů.

Žitné halušky

Žitné halušky se zelím a uzeným tempehem

Doba přípravy: 35 minut
Množství: 4 porce

Suroviny těsto na halušky: 200 g žitné mouky chlebové PROBIO, 500 g brambor, 0,5 kávové lžičky soli, voda.

Další ingredience: 1 cibule, kysané zelí, uzený tempeh, 1 lžíce olivového oleje, čerstvá brynza

Postup: Brambory nastrouhejte najemno, smíchejte s moukou, osolte a přidejte vodu, aby vzniklo hustší těsto. Důkladně promíchejte a nechte odležet klidně několik hodin, aby se suroviny propojily. Poté vařte ve větším hrnci v osolené vodě. Halušky tvořte malou lžičkou anebo protlačujte těsto pomocí speciálního síta na halušky. Uvařené jsou během 5–7 minut. Podávejte s osmaženou cibulkou, tempehem, ovčí brynzou a kysaným zelím. Posypte sezónními zelenými lístky.

Článek vznikl ve spolupráci se značkou Probio.

PDČ_Razítko děkujeme za spolupráci

Když jsem byla malá, chtěla jsem zachránit před vyhynutím ohrožené nosorožce v Africe. To se mi nepodařilo, tak teď zachraňuji přírodu a lidské zdraví pomocí biopotravin. Ve firmě PROBIO jsem měla na starosti propagaci, komunikaci s médii, psaní článků a recepty. Občas mě můžete slyšet v rádiu vyprávět o zdravých potravinách nebo vidět vařit v televizi.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné