Originální svačinky, které budou chutnat nejen dětem. Poradíme, jak na ně.

Téma svačinek je pro rodiče stále aktuální. Stále plníme skleničky, skládáme do krabiček, balíme do voskových ubrousků a pochutnáváme si. Pokud také svačinkujete a dochází vám nápady, tady najdete pár tipů na svačinky do školy, na výlet, ale i pro dospěláky do práce nebo na služební cestu.

Originální svačinky, které budou chutnat nejen dětem. Poradíme, jak na ně.

Pomazánky a dipy

Pomazánky jsou praktické, a co se surovin týče, naprosto neomezené. Můžete je namazat na domácí chléb, na různé obilné placky nebo zabalit do tortilly. Jako základ použijte luštěniny (skvělá je červená loupaná čočka, loupané mungo, cizrna na klasický hummus), obiloviny (falešná škvarková z pohanky je oblíbená i u milovníků masa), tvaroh či měkké tvarohové sýry. Do menší krabičky lze skvěle zabalit dipy, do kterých pak děti mohou namáčet třeba suchary, tyčinky nebo kousky zeleniny.

Placky a karbanátky

Co je placaté, to se dobře přenáší v krabičkách i dobře balí mezi dva chleby či do housky. Mým nedávným objevem coby suroviny je tzv. trhanka – upravená obilovina například z žita či červené pšenice. Stačí ji zalít vroucí vodou a nechat 20 min nabobtnat. Do této lepivé hmoty přidáte dle chutí a možností například orestovanou strouhanou zeleninu či houby, sýr, bylinky, případně vejce a smažíte. Stejně dobře funguje pohanka lámanka, ovesné vločky či jáhly. Výhodou je, že do směsi můžete pokaždé zakomponovat trochu něco jiného, použít jiné koření, doplnit semínka konopí, chia, dýni či slunečnici, nasekat ořechy – prostě to, co zrovna máte doma a na co máte chuť.

Müsli a granoly

Müsli nám chutnají nejenom k snídani. I jako svačinky mají svou úlohu. Obsahují ovesné a další obilné vločky, které jsou skvělým zdrojem vlákniny, po které se cítíme dlouho sytí. Příprava müsli a granoly děti většinou ohromně baví. Nachystejte různé druhy vloček, semínka, oříšky, sušené ovoce, kokos a třeba i kousky hořké bio čokolády či čokokapky. Postupně smíchejte, rozprostřete na plech a zapečte při mírné teplotě v troubě. Sušené ovoce, rozinky a ořechy přidejte až na závěr, aby se vám nespálily a nezhořkly. Dosladit případně můžete datlovým či javorovým sirupem. Směs pak nasypte do skleničky či krabičky a doplňte bílým jogurtem a čerstvým ovocem – vydatná svačinka je na světě.

Lívance a palačinky

Když se občas podaří, že zbyde od večeře nebo snídaně několik palačinek nebo lívanců, je báječná svačina zajištěna. Palačinku většinou doplním čerstvým ovocem, zabalím a nakrájím na menší sousta na vidličku. Je to o dost praktičtější než se ve škole či na cestách totálně zapatlat ukusováním z veliké placky. Lívance slepte vždy dva na sebe – jako lepivá hmota výborně funguje domácí bio nutela.

Kašičky a nákypy

Příjemným sladkým zpestřením jsou svačinky do skleničky v podobě obilných kaší či nákypů. Uvařte večer či ráno více krupicové kaše ze špaldové či pohankové krupice a co nesníte, nalijte do sklenice. Na kašičkový základ přidejte javorový sirup a na závěr posypte nadrobno nasekaným ovocem (jablky, broskvemi, hruškami atd.), úplně navrch můžete přidat skořici, semínka či nasekané oříšky. Ve skleničce se výborně přenáší i různé ovocné nákypy typu jahelník, čirokovník či sladká rýže.

Muffiny a nádivky

Často nostalgicky vzpomínám na svoji babičku, která nám dětem vždy na výlety pekla do krabičky (tenkrát takové té staré dobré retro hliníkové☺) vaječnou nádivku. Bylo to něco na způsob té velikonoční a my děti jsme ji milovaly (nádivku i babičku). Jako základ nádivek můžete využít staré na kousky nakrájené pečivo, ale třeba i jáhly nebo již zmiňovanou trhanku. Tento základ doplňte zeleninou, masem, houbami či na sladko jablky a švestkami. Nádivkovou směs upečte buď klasicky v pekáčku anebo netradičně v muffinkovači. Vzniklé malé bábovičky se dětem budou moc líbit a výborně se skládají do větších krabiček.

Karbanátky z červené čočky

Karbanátky z červené čočky

30 minut, 4 porce

Suroviny: 100 g červené čočky PROBIO, 1 cibule, stroužek česneku, 1 mrkev, 1 vejce, 2 lžíce špaldové celozrnné mouky Bioharmonie, 2 lžíce celozrnné strouhanky připravené ze staršího celozrnného pečiva, lžička oleje na pečení a smažení Biolinie, sůl, pepř, majoránka

Postup: Červenou čočku uvařte podle návodu. Cibulku a česnek nakrájejte nadrobno. Mrkev nastrouhejte. Vše smíchejte spolu s vejcem, strouhankou, vařenou čočkou a moukou. Dochuťte solí, pepřem a majoránkou. Nechte chvíli odstát. Tvořte placičky a restujte je na oleji z obou stran na nepřilnavé pánvi dozlatova. Podávejte se zeleninovým salátem.

Pohanková kaše nevařená

Pohanková kaše nevařená

10 minut (+ doba namáčení), 4 porce

Suroviny: 300 g pohankové lámanky PROBIO, 10 lžic javorového sirupu Biolinie, 200 ml rýžového mandlového nápoje Isola Bio, 2 lžíce chia semínek, 1 lžička skořice, špetka soli, čerstvé ovoce

Postup: Pohanku zalijte čtyřmi hrnky vody a nechte namočenou nejlépe přes noc (nejméně však 4 hodiny). Poté ji v cedníku dobře propláchněte studenou vodou. Smíchejte všechny suroviny a tyčovým mixérem rozmixujte na hladkou kaši. Podle chuti podávejte kaši se sezónním ovocem nebo posypanou ořechy či semínky.

Když jsem byla malá, chtěla jsem zachránit před vyhynutím ohrožené nosorožce v Africe. To se mi nepodařilo, tak teď zachraňuji přírodu a lidské zdraví pomocí biopotravin. Ve firmě PROBIO mám na starosti propagaci, komunikaci s médii, psaní článků a recepty. Občas mě můžete slyšet v rádiu vyprávět o zdravých potravinách nebo vidět vařit v televizi.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné