Nikdy se před dětmi nezlobit, neúkolovat a nekřičet
Helenko, jakým způsobem je podle vás dobré děti ve výtvarném kroužku vést? Jak s nimi jednat?
Učitel si musí jemně a přirozeně získat respekt, sám nenápadně tvořit, být přátelský, vždy radostný s dobrou náladou, nenaříkat. Vždyť dlouhé roky kolegové výtvarníci ze Svazu umělců neměli tušení, že učím, protože jsem se zúčastňovala všech spolkových výstav a pracovala na všech společných akcích. Takže obě práce se skloubit dají, když se chce a člověka to baví.
Přátelství, chuť do práce, zájem, žádné nucení, volnost, mít vlastní myšlenky, svoji fantazii. Dokázat jim, že učitel rozumí řemeslu, že má nápady, které dle nutné potřeby může dětem navrhnout. Neúkolovat, nikdy se před dětmi nezlobit, učitelsky nekřičet. Lépe hned ze začátku jim vysvětlit, že když se z vlastní vůle přihlásily do kroužku, mají dbát na to, aby jejich práce něco druhým říkala, aby se snažily pochopit vše, co jim učitel jen tak mimochodem radí, a hlavně pilnost – pracovat i doma, nosit tyto práce ukázat a s nimi o práci mluvit. Využívat různé soutěže, vymýšlet výstavy, které poučí i druhé a donutí je přemýšlet o zadaném tématu. Pokud možno chodit do přírody, muzeí, občas pozvat někoho ze známých výtvarníků na malou besedu. Z té přírody, když něco nakreslí, mohou v ateliéru dělat obrazy malované nebo kresebné a grafické. Když budou pravidelně docházet, dá se hodně udělat.
A co když se chce někdo věnovat výtvarnému umění profesionálně?
Ti, co se chystají na školu s výtvarným zaměřením, se ovšem musí podrobit většímu studiu zátiší, portrétu, což se jim nechce líbit. Nejlépe jim ukázat dobré kresby – reprodukce starých mistrů-malířů a grafiků pro poučení. Chytré děti to pochopí, že je potřeba se na takovou školu připravit – práce podle modelu, v přírodě, doma, všude mít tužku v ruce a skicák. S těmi nejmenšími vše brát jako hru, žádné mračení, stálé povzbuzování. Jednat s nimi spíše jako s dospělými. Ani ty nejmenší nechtějí být miminka!
Napsat komentář