Jak jíst oves? Recepty, jak ho zařadit do jídelníčku

Také jste si mysleli, že oves je jenom pro koně? Z této tradiční obiloviny vykouzlíte v kuchyni neuvěřitelné dobroty. Navíc se v něm ukrývá množství cenných živin, které povzbudí nejenom koně, ale i nás.

Jak jíst oves? Recepty, jak ho zařadit do jídelníčku

Odolný horal

Oves patří stejně jako pšenice či žito do čeledi trav tzv. lipnicovitých. Původně pochází z horských oblastí Mongolska a Číny, díky čemuž v sobě nese velkou odolnost a sílu. Postupně se rozšířil po celém světě. I na našem území má svou historii, ale po druhé světové válce začalo jeho pěstování ubývat.

Koncentrovaná síla

O výjimečných účincích ovsa věděli prý již staré germánské kmeny i římští bojovníci, kteří se jím posilovali před válečným tažením. Oves vyniká vyšším obsahem bílkovin, nenasycených mastných kyselin, vitamínů B a E a důležitého vápníku a fosforu. Těchto účinků využívají dnes sportovci a lidé s potřebou velkého fyzického výkonu.

Vláknina na lepší trávení

Velmi cennou součástí ovsa je obsah rozpustné i nerozpustné vlákniny. Konkrétně je jeho důležitou složkou tzv. betaglukan, který pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a posilovat imunitní systém. Působí preventivně proti zácpě, stimuluje trávicí trakt, zpomaluje vstřebávání glukózy do krve a tím navozuje delší pocit sytosti. Proto je oves doporučován i pro diabetiky.

Oves i pro celiaky

Častou otázkou je, zda oves lze použít při bezlepkové dietě. Oves na rozdíl od jiných obilovin neobsahuje bílkovinu gliadin, který bývá problémem právě při bezlepkové dietě, ale avenin, který většinou lidem s alergií na lepek a s celiakií nevadí. Oves určený pro celiaky však vyžaduje speciální péči. Pro představu stačí na 1 kg bezlepkové obiloviny (což je asi 20 tisíc zrníček) jen 6 zrnek například pšenice či žita, aby došlo ke kontaminaci lepkem. Což se může snadno stát při špatném vyčištění kombajnu, ve mlýně, balírně či skladu. Je tedy nezbytně nutné, aby oves určený pro celiaky byl udržen v dokonalé ochraně od okolních lepkových obilovin. Jeho pěstování, sklizeň, zpracování a balení musí být striktně odděleno. Navíc je potřeba každou partii výrobku podrobit laboratornímu rozboru, který potvrdí jeho bezlepkovost, to znamená, že limit gliadinu se vejde do limitu do 20 mg/kg.

Oves nahý

Oves nahý. Při dodržení oddělené sklizně a zpracování od ostatních lepkových obilovin si oves zachovává svoji bezlepkovost.

Do příloh, sušenek i kaší

Oves má po uvaření jemnou chuť a tendenci se trochu lepit. Já ho mám ráda jako přílohu místo rýže, případně se dá s různě barevnou rýží i kombinovat a vzniká krásně různobarevná přílohová varianta. Vynikající je ovesný salát s čerstvou zeleninou, který pravidelně vaříme i na našich letních Bioslavnostech. Určitě ho zkuste, krásně vypadá, výborně chutná a v teplých měsících je skvělým osvěžením a doplňkem třeba ke grilované zelenině či masu. Když oves necháte rozvařit do měkka, máte vhodnou surovinu na pomazánky, karbanátky a kaše.

Vločky, mouka i krupice

Ovesné vločky jsou klasika, kdo by neznal tradiční ovesnou kaši „porridge“. Díky tomu, že trávení a vstřebávání ovesného škrobu probíhá pomalu, je ovesná kaše zdrojem dlouho a rovnoměrně se uvolňující energie. Lepivost ovesných vloček lze také využít pro snadnou přípravu placiček či nákypů. Ovesnou krupici využijete na krupicovou kaši, jen počítejte s tím, že má trošku hrubší strukturu než třeba krupice špaldová a pšeničná. Výhodou je, že v instantní podobě ji není potřeba vařit. Stačí zalít horkou vodou, nechat nabobtnat a máte voňavou jemnou kaši, kterou už jen dochutíte třeba oříšky, semínky, sirupem, medem či kvalitní strouhanou čokoládou. Ovesnou mouku používám nejčastěji na sušenky a krekry, mají pak příjemnou ovesnou chuť a křehčí a vláčnější strukturu. Vyzkoušejte ji na přípravu slaných a sladkých moučníků, k zahuštění polévek či omáček.

Pestrý ovesný salát

Doba přípravy: 25 minut + vaření ovsa: 45 min

Počet porcí: 4

Suroviny: 1 cibule, 2 lžíce olivového oleje Biolinie, 150 g ovsa bezpluchého Bioharmonie, 2 stroužky česneku, 100 g ředkviček, 3 barevné papriky (červená, zelená, žlutá), 2 rajčata nakrájená na tenčí plátky, čínské zelí, sójová omáčka, pepř, bazalka, sůl, 2 lžíce octa, 2 lžičky třtinového cukru Bioharmonie, čerstvá petrželka, sýr, voda.

Postup: Oves uvařte asi v 1 litru osolené vody do měkka, tedy asi 45–50 minut. Praktické je uvařit si oves den předem. Jemně nakrájenou cibuli osmahněte na oleji do sklovita, přidejte sůl, uvařená zrna ovsa a utřený česnek. Ještě chvíli všechno společně poduste a pak nechte vychladnout. Mezitím nakrájejte na menší kousky čerstvou zeleninu. Nakrájenou zeleninu a vychladlou směs ovsa dobře promíchejte ve větší míse. Přidejte pepř, bazalku, petrželku, ocet, cukr, ochuťte trochou sójové omáčky a pečlivě promíchejte, aby se jednotlivé chutě spojily. Případně ještě přidejte sůl nebo trochu oleje. Asi půl hodiny nechte odležet v ledničce.

Před podáváním posypte čerstvými bylinkami. Salát je vhodný jako lehký pokrm či příloha k hlavnímu jídlu.

Když jsem byla malá, chtěla jsem zachránit před vyhynutím ohrožené nosorožce v Africe. To se mi nepodařilo, tak teď zachraňuji přírodu a lidské zdraví pomocí biopotravin. Ve firmě PROBIO mám na starosti propagaci, komunikaci s médii, psaní článků a recepty. Občas mě můžete slyšet v rádiu vyprávět o zdravých potravinách nebo vidět vařit v televizi.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné