Hlad je převlečená úzkost

Jako dívka jsem po večerech snívala o štíhlosti a jemných ženských křivkách. Ženy mého kazašského rodu byly však mé představě vzdálené svými kyprými tvary.

Hlad je převlečená úzkost

Byla jsem drobnějšího vzrůstu a vážila bezmála sedmdesát kilo. Více než své tajné sny jsem kopírovala své babičky. Ve snaze zhubnout jsem buď držela dietu a nejedla prakticky nic, anebo jsem se přejídala. Schovávala jsem svoji postavu pod volně splývající oblečení. Už ve školním věku jsem byla slušný cvalík. Babička mě krmila vydatně. Mělo to svůj důvod. Po narození jsem totiž onemocněla černým kašlem. A měla jsem namále. Úplně hubená a stále nemocná. Má rodina se bála, že zemřu. A já tento strach svých blízkých vzala za svůj. A tak jsem jedla a přejídala se. Na střední jsem pochopila, že můj nenasytný hlad souvisí s pocitem úzkosti.

Pevná vůle či ještě jinak?

Možná jste si všimli toho, že držení se na uzdě předepsaného jídelníčku s pomocí pevné vůle nepřináší trvalé výsledky. Dříve či později vůli člověka něco oslabí a jojo efekt je na světě.
Výzkumy v této oblasti potvrzují, že 90 % lidí držících dietu se do roka vrací na svoji původní váhu. Možná proto, že lidská psychika na zákazy a příkazy reaguje přesně naopak. Po zakázaném nejvíce toužíme. Navíc dieta znamená, že určitý předpis musíme nějakou dobu vydržet. Až skončí, vrátíme se do původního nastavení. O co větší napětí cítíme při zakazování si určitých jídel, o to víc si vychutnáváme zakázané až vůle poleví.

Jak ze začarovaného kruhu ven?

1. Namísto zakazování si nezdravého jídla vnímejte a oceňujte výhody zdravé stravy. Protože vašemu tělu prospívá. Dejte pozornost všem výhodám, které s sebou zdravá strava přináší. Například pocit lehkosti. Více energie. Tímto způsobem překonáte určité napětí, které vzniká v průběhu přechodu na jinou stravu.
2. Ptejte se svého těla, zda jídlo, které chcete sníst, vám přinese výživu a prospěch. Komunikujte se svým tělem. Vnímejte, jak se cítíte poté, co sníte něco nezdravého. A jak se cítíte naopak poté, co sníte zdravé jídlo.

Když sebekritika nepomáhá

Když se stane, že porušíte určitá předsevzetí a sníte jídlo, které není zdravé, nezlobte se na sebe. Čím více se člověk na sebe zlobí, tím více oslabuje svoje šance na úspěch. Ať se to týká vysněné váhy, či jiné oblasti jeho života. Sebekritika je naučený vzorec chování přijatý v dětství od okolí. Když se dítěti například nedařilo ve škole, obvykle přicházela kritika z okolí. Představte si malé dítě. Toto dítě se něčemu novému učí, velmi se snaží. Nedaří se mu tento úkol zvládnout úplně rychle či tak dobře, jak by si představovalo. Přijde dospělý člověk, autorita. Dívá se na výsledky dítěte, tváří se přísně, kritizuje. Jak se toto malé dítě cítí? Uzavírá se, dělá chyby. Činnost ho přestává bavit. Možná se cítí neschopně, možná má pocit, že není dost dobré. Přestává se radovat i tvořit. Zasekává se. Úplně stejně však reaguje naše vnitřní dítě v okamžiku, kdy se kritizujeme.

Volím si nový přístup

Je zde malé dítě, které se velmi snaží, přesto se mu něco nedaří. Jak byste se k němu – a tím i sami k sobě – postavili jinak? Možná více laskavě anebo přímo podporujícím způsobem? Co třeba kdybyste mu řekli, že to vůbec nevadí, protože má dostatek času? Tolik času, kolik potřebuje na to, se danou věc naučit? Jak by se dítě po těchto slovech cítilo? Jistě by pookřálo a tvořilo by dál. Hledalo by novou cestu. A brzy by se mu začalo dařit.

Inspirativní cvičení

Pozorujte své myšlenky. Když se přistihnete, že se kritizujete, vzpomeňte si na malé dítě uvnitř vás. A zvolte si nový přístup. V duchu k sobě můžete promluvit laskavě a vlídně. Poskytněte si dostatek času namísto zlobení se na sebe.

Posílení pozitiva

Existuje nepsané pravidlo, že čemu dáváme pozornost, to v našem životě roste. Tomu dáváme svoji energii a to posilujeme. Lidé s nadváhou často dávají ve svých myšlenkách pozornost své nespokojenosti s tím, jak vypadají. Tím však vše, co se jim na sobě nelíbí, posilují. Jaký nový přístup si tedy takový člověk může zvolit? Souvisí to, co čtete, nějakým způsobem i s vámi? Zkuste se přestat zabývat nespokojeností. Začněte se zabývat svými sny a touhami. Štíhlou linií, láskyplnými vztahy, vaším zdravím. Meze se nekladou.

Inspirativní cvičení

Mám jasnou vizi. Může to být jasná vize štíhlé linie či jiného snu. Například dávám pozornost představě zdravého a pružného těla. Ptám se sama sebe: jaký první krok mohu udělat pro splnění svého snu?

Sladké jako smysl života

„Život bez sladkého? To si ani nedokážu představit, vždyť to je moje jediná radost.“ Slýchávám od žen celkem často. Děti, které v dětství cítily nedostatek lásky ze strany rodičů, mají sklon vytvářet si závislost na sladkém. Cukrovinky si mohou schovávat pod polštář a po kapsách mívají např. pytlíčky s cukrem z restaurací. Cukr navozuje podobný pocit slasti v těle, jaký vnímáme, když se cítíme být milováni. Pokud jste zvyklí jíst sladké, může vám jednoduše začít dělat velmi dobře, když budete dávat pozornost pocitu lásky ve vašich vztazích. A klidně se zeptejte, co můžete udělat, abyste lásku více prožívali, vyjadřovali a přijímali?

Tuk jako ochrana

Některé ženy si nedokážou představit sebe sama jako štíhlou. Taková představa je jim dokonce velmi nepříjemná. Ve štíhlém těle se cítí být více zranitelné či méně chráněné. Tento strach zabraňuje dosáhnout trvalé štíhlosti. Řešení může být v pochopení, jakého zranění se žena bojí. Pomoci jí k tomu může její tělo, které jí ukazuje, v jaké oblasti se tuk nejvíce ukládá. Pokud se například tuk ukládá v oblasti podbřišku, zranění souvisí se sexualitou a vztahy s muži obecně. Žena si tukem podvědomě chrání své ženské orgány. Naše tělo vždy mluví pravdu a je odrazem naší psychiky.

Hledání rovnováhy

Jídlo má vlastnost krátkodobě uklidňovat rozbouřené emoce. Člověk, který se přejídá, nevědomě hledá pocitovou rovnováhu. Tato rovnováha dosažená přejídáním se je však chvilková a pomíjivá.
Ženy mají sklon tišit své rozbouřené emoce jídlem. Oproti tomu muži uvolňují vnitřní nesoulad a nacházejí určitou emocionální rovnováhu při orgasmu. Proto mají ženy více sklony mlsat a muži se častěji milovat. Určitou emocionální úlevu může namísto jídla a sexu přinést sport. Trvalou emoční rovnováhu ale nenabídne ani jídlo, ani sex, ani hodiny strávené v tělocvičně. Pocit klidu vychází z našeho středu. Tento klid je v našem středu stále přítomen. Můžeme mu dávat pozornost. Zastavovat se a uvědomovat si jej. Můžeme si ho všímat. Tím mu dáváme prostor. Energie klidu a spokojenosti tak roste a sílí.

Kristina Baudyšová

Vede druhé k pochopení příčiny jejich potíží. Je terapeutkou, a přesto věří, že každý z nás může být sám sobě nejlepším terapeutem. Natočila dva video semináře: Ženský seminář a Vaše cesta ke štíhlosti. Ukazuje v nich ženám, jakým způsobem mohou vyléčit svá zranění a být spokojené. Jejím manželem je astrolog Antonín Baudyš, mají tři děti.