Detox koupelny: Jak se zbavit chemie a nakupovat přírodněji

Detoxikaci vaší toaletky mám v následujícím článku na mysli v podstatě ve všech směrem, jak v tom zbavit se přílišného množství kosmetiky, tak v tom začít nakupovat kosmetiku přírodní a pro zdraví i planetu udržitelnější. Vyhrňme si rukávy a pusťme se do toho.

Detox koupelny: Jak se zbavit chemie a nakupovat přírodněji

Jak začít s tříděním kosmetiky

  • Až teprve ve chvíli, kdy se řádně pověnujete své stávající sbírce kosmetiky, vybavíte si své nákupy, byť impulsivní, teprve budete schopni lépe zhodnotit situaci v obchodě a řídit své nákupní jednání.

  • Nejprve vyskládejte kosmetiku odevšad, i z toaletního stolku či kabelky, na jeden velký stůl. Setřiďte ji podle kategorií vlasy, tělo, pleť a make-up a přineste i hřebeny a nejrůznější štětce či stylingové náčiní.

  • Po vzoru Marie Kondo si připravte pádné argumenty a tři nádoby. Jedna bude sloužit na produkty, které vyhodíte, druhá bude určena na produkty k darování a třetí bude s přípravky, které vám zůstanou. Tu třetí hromádku následně musí tvořit jen produkty, které skutečně milujete, nemůžete bez nich být a opravdu je chcete, ať už z jakéhokoliv důvodu. Nezáleží na tom, jestli jde o kosmetiku konvenční nebo přírodní, pokud ji máte rádi, užijte si ji až do konce. Je to ekologičtější.

  • Po celém světě existují různé kampaně na vracení obalů s tím, že následuje nějaká výhoda či produkt ZDARMA. U nás to zatím příliš nefrčí a osobně vidím budoucnost spíše v doplňování jedné a téže nádoby než v jejím vracení k recyklaci.

  • Řasenky, lesky na rty a jiné produkty s aplikátorem, vícedruhové obaly od zubních past, oleje v nádobách, rtěnky, žiletky, veškeré hygienické potřeby a klasické dentální nitě patří do směsného odpadu.

  • Plastové lahvičky od šamponů, mlék, sprchových gelů apod. je lepší vytřít papírovým ubrouskem, ubrousek vyhodit do směsného a obaly vytřídit do žlutého kontejneru. Obsah konvenčních produktů, pokud je nebudete spotřebovávat např. na mytí koupelny, záchodu, praní svetrů apod., raději nalijte všechen do jedné nádoby, uzavřete a vyhoďte do směsného. Z ekologického hlediska je lepší, aby případné mikroplasty či potenciálně toxické složky prostě nevešly do vodního cyklu.
  • Skleněné kelímky, flakony a lahvičky vytřiďte na čiré a barevné sklo a umístěte vymyté do patřičného kontejneru bez sprejových mechanismů a víček samozřejmě. Byl-li v nich olejový produkt, musí být vymyté o to důkladněji, případně patří do směsného.

  • Některé deodoranty bez víček a sprejových mechanismů jsou v kovových nádobách, pokud jsou skutečně prázdné, můžete je umístit do šedého kontejneru na kov. Na sběrný dvůr pak rozhodně patří staré laky na nehty, odlakovače, aerosoly a větší množství kosmetiky, které nechcete spotřebovávat, třídit nebo si s tříděním nevíte rady a nelze ji ani darovat.

Chci darovat kosmetiku

K obdarování okolí se samozřejmě hodí pouze produkty nové, jednou vyzkoušené a především nekontaminované dotykem! Pro darování je důležitá hygiena, pokud tedy nejde o věci úplně nové, pak rtěnky a stíny lze otřít ušní tyčinkou s kapkou alkoholu; štětce a kartáče na vlasy můžete řádně vydrbat vodou a tuhým mýdlem; jakékoliv tužky můžete ořezat.

Chcete-li kosmetiku darovat potřebným, oslovte nějaký azylový dům v okolí, většinou berou pouze novou kosmetiku, můžete se ale zkusit zeptat na parfémy, luxusní make-up či laky na nehty.

Jak nakupovat lepší kosmetiku?

Hlavně s rozmyslem! Základem je dobrá maska pro váš typ pleti, jednodruhový olej, květová voda, kterou koneckonců můžete využít i pro její aromaterapeutické účinky, a nějaký čistič, ať už je to mýdlo či něco sofistikovanějšího. Obecně, pokud nevíte, jaký krém, olej, cokoliv, volte řady a produkty pro citlivou pleť. Tím obvykle nic nezkazíte, protože si výrobci dávají dobrý pozor, aby tam nebylo nic dráždivého či náročného pro metabolizaci v pokožce. A pak je tu vyšší dívčí – když chcete efekt, tak si prostě pořídíte pod krém nějaké vymazlené sérum nebo dražší pleťovou masku.

Zapeklité složení kosmetiky

Dalším faktorem při nákupu je čistota kosmetiky nebo, chcete-li, její přírodnost. Toto téma je velmi složité na popis, protože pořádné zákony pro výrobce a prodejce, jak označovat skutečně přírodní kosmetiku, neexistují. Je to přírodní? Je to už bio? Je to 100% přírodní nebo 100% bio?

Nejlepší je orientovat se ve složení, ale to, jářku, nedokáže kdekdo. Podíváte-li se do části produktu na obalu, kde musí být vypsané kompletní složení do poslední kapky, volte přípravky s co nejkratším výpisem. Některé značky mají třeba zásadu, že pro každý produkt používají jen 7 ingrediencí. Dle mého, léta hledaného názoru může být krém, čistič i třeba pleťový olej jednoduše komponován.

Vše mějte ale před nákupem plného balení dobře otestované, nekupujte jen tak něco. Promluvte si s prodejcem, pátrejte u výrobce, přečtěte si recenze, bude vás to stát čas, ale každý produkt zanechává na světě nesmazatelnou stopu, ohodnoťte lidskou práci a zdroje tím, že nakoupíte s rozmyslem, ne na základě reklamy či nějakého rychlého doporučení.

Pokud se ve složení ani krapítek neorientujete, doporučuju sledovat nezávislé certifikace kontrolované přírodní a kontrolované bio kosmetiky, která vám vždy zaručí, že standardy, které daný label deklaruje, jsou pod kontrolou, ať už se jedná o obalový materiál, zakázané ingredience nebo povolené techniky zpracovávání. Já osobně hledám italský ICEA, německý BDIH, britský Soil Association, francouzské Ecocert a Cosmebio, americký USDA Organic nebo nadnárodní certifikace NaTrue a biodynamický Demeter. Od roku 2015 je navíc vytyčen celoevropský standard přírodní a bio kosmetiky, COSMOS, který zastřešuje mimo jiné také prvních 5 jmenovaných.

  certifikaty zastresene standardem COSMOS 

Jít ještě dál a hlouběji

Pokud chcete detoxikovat své kosmetické portfolio, nutně s tím souvisí i jiný způsob uvažování nad jakýmkoliv nákupem. Myslíte-li na svou krásu, nezapomínejte zároveň na krásu, která žije v lesích, mořích, zvířatech i lidech. V Evropě je testování produktů na zvířatech zakázáno už několik let, ale třeba v Číně, kam mnoho značek dováží, musí daná firma, nemá-li továrnu přímo tam, některé typy produktů nechat na místě na zvířatech otestovat.

Každý produkt, který byl vyroben pro vaši krásu, se skládá ze surovin, jež je třeba získat či vypěstovat, dovézt, následně z nich přípravek stvořit, obalit a zaslat přes několik článků až k vám domů. Ptejte se svých výrobců na jejich zdroje, jsou udržitelné? Není v nich dětská práce? Dostali sběrači férovou mzdu? Proč producent nepoužívá bio složky, když ty jsou prosté chemikálií, a raději zvolí totožnou složku v nebio kvalitě? Proč vyrábějí produkty s vanilkovou vůní, když na Madagaskaru je vanilková krize? Proč nenechají svou firmu, které se ekonomicky dobře daří, projít nějakou certifikací či náročným auditem, ve kterém je zohledněná férová práce a další faktory?

Nadnárodní velké firmy by měly být 100% transparentní a vězte, že značky, které dnes vyrábějí mimo masové konvenční produkce i jednu bio řadu, to nemyslí dobře ani s vámi, ani s planetou. Menší producenti by pak znát a dát odpověď na každou otázku měli, bez příkras.

Každý produkt má někde začátek a končí ve vaší koupelně. Celý proces jeho vzniku by se měl stát knížkou, kterou nejprve pozorně přečtete a její děj si budete uvědoměle přehrávat s každou další aplikací, s každým nádherným rituálem. Pokud je to kniha kvalitní, stane se pro vás zážitek z péče o krásu mnohem hlubším. Budete si jistí, že příběh, který vypráví váš kosmetický produkt svou vůní či specifickou konzistencí, je ten, který s vámi souzní.

autorka: Andrea Mouaddab Vémolová

---

Tento článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2019/11. Celý výtisk seženete elektronicky v PDF našem e-shopu. Tam také pořídíte všechny naše předchozí čísla.

Nové číslo PDČ koupíte v trafikách GECO Tabák, Inmedia, TRAFIKA a ve vybraných prodejnách Albert (podívejte se mapu prodejních míst). Nejraději vám nové číslo pošleme do schránky přes předplatné