Cukr je bič, kterému je těžké se vyhnout

 

Cukr je bič, kterému je těžké se vyhnout

Kokain, heroin, pervitin. Ano, v této dobré společnosti je i cukr. Běžně dostupná droga, kterou si můžeme neomezeně ničit zdraví my i naše děti. Málo se tom ví a když už se to ví, nerado se tomu věří. Když ono je to tak strašně dobré.

O cukru v dobrém i zlém rozprávějí i dvě ikony českého zdravého životního stylu, biopotravin a rozumného stravování. Margit Slimáková a Hanka Zemanová.

Margit Slimáková o cukru a jeho neblahém dopadu na naše zdraví

V průběhu milionů let vývoje se lidský organismus naučil zpracovat a využívat v přírodě se vyskytující živiny, včetně cukru. Organismus z cukrů získává okamžitou energii, na které jsou mnohé buňky a orgány (například mozkové buňky) přímo závislé. Ale my se cukrem přejídáme. Jeho nadměrné množství pak vede k přeměně na tuky, k obezitě a především k závislosti.

Ano, cukr je návykovou látkou, jejíž konzumace vyvolává touhu po stále se zvyšujících dávkách. Podle odborníků z kalifornské university v San Francisku je konzumace cukru provázena ovlivněním stejných oblastí v mozku jako u alkoholu a cigaret, a to včetně vzniku závislosti na těchto jednotlivých látkách. Autoři této studie proto dokonce žádají americkou vládu o regulaci přijmu cukru, obdobně jako jsou regulovány alkohol a tabákové výrobky.

Vysoká konzumace cukru je podle zmíněných vědců zodpovědná za celosvětovou pandemii obezity spojenou s 35 miliony úmrtí ročně, protože přispívá k výskytu takzvaných neinfekčních onemocnění, jakými jsou rakovina, kardiovaskulární nemoci a diabetes, jež v současnosti celosvětově představují větší hrozbu než infekční nemoci. Nadměrná konzumace cukru (která je dnes považována za obvyklou) vede k narušení metabolismu, které je základem pro rozvoj onemocnění, jako jsou diabetes, poruchy trávení tuků, nemoci jater a srdce. Dále zvyšuje krevní tlak, nepříznivě ovlivňuje hormony zodpovědné za vnímání pocitu sytosti a hladu a může poškozovat slinivku břišní.

A jeden receptík, který doporučuje Margit a její tři děti: Zdravý a skvěle chutnající nanuk

Příprava trvá asi deset minut. Tmavou čokoládu rozpusťte s troškou kokosového tuku na vodní lázni. Oloupaný banán rozkrojte na polovinu a nabodněte na špejli. Banán polijte čokoládou, můžete jej také dozdobit kouskem ovoce nebo posypat čímkoliv, co vás napadne. Nakonec nechte nanuk zmrazit na pečícím papíře.

Hanka Zemanová a její rady pro cukrovou odvykací kůru

1) Nedávejte si nereálné cíle (že třeba úplně vyloučíte cukr z jídelníčku). Sladkou chuť musíme uspokojovat stejně jako slanou, kyselou, hořkou či pikantní.

2) Přestaňte sladit kávu a čaj. Nepijte slazené a barvené limonády. Omezte kupované cukrovinky a dortíky všeho druhu na nutné minimum, vybírejte bio sladkosti s co nejpřírodnějším způsobem oslazení.

3) V běžných receptech používejte vždy menší množství cukru, než je doporučeno. Seznamte se se všemi přírodnějšími sladidly, ale ani s nimi to nepřehánějte - malé množství rafinovaného cukru může škodit méně než přehnané množství byť zdravých přírodních sladidel.

Pro začátečníky

Mezi mé favority, které doporučuji všem začátečníkům, patří agáve sirup, pravý javorový sirup, rýžový či pšeničný sirup v biokvalitě, jablečný sirup a sušená třtinová šťáva Rapadura. Skvělé je i slazení pomocí rozmixovaného sušeného ovoce (viz níže).

Pro pokročilé

Při prvních experimentech s nahrazováním bílého cukru se raději vyhněte některým sladidlům, která by vás hned na začátku odradila. Byť jsou zdravá, jejich chuť a struktura je příliš odlišná od chuti bílého cukru - mám na mysli zejména melasu, ječmenný slad (tzv. sladěnku) či melasový cukr. Pro první experimenty bych doporučovala světlejší druhy třtinových cukrů . Obilné sirupy vám zpočátku budou připadat všechny málo sladké nebo budete cítit jejich jinou sladkou chuť.

4) Zkuste jíst sladkovodní řasu spirulinu. Je velmi bohatá na živiny, pomáhá jako prevence proti rakovině, podporuje snižování váhy a podle doporučení výrobců zvyšuje hladinu cukru v krvi, a tím snižuje chuť na sladké (v biokvalitě koupíte na www.sanatur.cz). Nevím, zda je to vědecky podložený fakt, ale na mě, jakožto milovnici sladkého, to docela funguje.

Koukněte na:

www.margit.cz – Margit Slimáková a její blog, rady, doporučení a názory (rozhodně nejen na cukr)

www.biopekarnazemanka.cz – sladké, ale přitom zdravé sušenky podle Hanky Zemanové a k tomu další nabídka Biopekárny Zemanka

Biokuchařka a Bioabecedář Hanky Zemanové – knížky, které patří k vybavení každé správné kuchyně stejně jako talíře, hrnce či příbory

www.sugarbluesfilm.com/cs - další poměrně děsivé informace o cukru na stránkách Andrey Culkové (podívejte se na její dokumentární film Sugar Blues)

Šéfredaktorka

Majitelka hlavy, kterou proběhl nápad na založení Pravého domácího časopisu. S toutéž hlavou Petra v předchozích dvaceti letech moderovala na různých rádiích (Svobodná Evropa, Český rozhlas, Evropa 2, Impuls, Frekvence 1, Rádio Junior) i televizích (ČT - Žirafa, Studio 6; Nova - Snídaně s Novou) a všelijak se potulovala světem médií. Dnes má s manželem rodinné vydavatelství. Baví ji učit se od všech inspirativních osob, které se točí kolem Pravého domácího časopisu.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné