Quinoa – znovuobjevená superobilovina

Quinoa pro mě byla dlouho exotickou záhadou. Říkala jsem si, proč jíst potravinu z takové dálky, když jídelníček z místních surovin je i tak dost pestrý. Pak jsem ale měla možnost ochutnat u kamarádky polévku, jejímž základem byla sekaná rajčata, cuketa a tato podivná obilovina. Polévka byla posypána ovčím sýrem, dochucena oreganem a mě její chuť naprosto uchvátila. Od té chvíle má quinoa k nám do kuchyně dveře otevřené a tak jednou do měsíce si z ní uvaříme nějakou super dobrotu.

Quinoa – znovuobjevená superobilovina

Starodávná potrava Inků

Quinoa (merlík chilský) byla důležitou součástí stravy starých Inků žijících v jihoamerických Andách. Výraz quinoa znamená v překladu „matka obilnin“ a Inkové ji uctívali coby posvátnou plodinu. Dávala sílu válečníkům i malým dětem a mouka z jejích semen sloužila k přípravě kaší a polévek.

V době kolonizace Evropany začala být quinoa nahrazována jinými obilovinami a postupně ztrácela na významu. Jejímu pěstování se po několik století věnovalo pouze malé množství obyvatel v odlehlých místech Jižní Ameriky.

Až od 70. let minulého století začala opět stoupat její obliba a quinoa se postupně navrátila do svých původních oblastí. V současné době se těší velké popularitě a bývá označována za „superobilovinu“.

Proč je tak žádaná?

Oblíbenost quinoy tkví v jejím nutričním složení. Obsahuje všech osm esenciálních aminokyselin (které si naše tělo neumí samo vytvořit), což je na potravinu rostlinného původu velmi výjimečné. Představuje proto ideální potravinu pro vegetariány a vegany. Hodí se i pro malé děti, seniory, sportovce i rekonvalescenty. Díky obsahu vápníku a fosforu bývá doporučována těhotným a kojícím maminkám. Quinoa je přirozeně bezlepková, tudíž vhodná pro celiaky a osoby s alergií na lepek. Dokonce jsem se dočetla, že její mimořádné nutriční hodnoty využívá ve svých výzkumných projektech i NASA.

Základní příprava

Quinoa obsahuje tzv. saponiny, které mají hořkou mýdlovou chuť, a rostlina se jimi brání před sežráním hmyzem či ptáky. Proto se doporučuje quinou před vařením pořádně propláchnout a několikrát proprat v horké vodě. Při vaření je vhodné odstraňovat vzniklou pěnu. Quinoa se vaří v poměru 1 : 2–2,5 (quinoa : voda). Záleží, jestli ji chcete spíše křupavou do salátu, nebo kašovitou. Chcete-li jemnější chuť, je možné ji předem nechat orestovat na oleji či másle. Výborně se dá vařit dohromady s rýží, čímž získáte netradiční přílohu. Hotová je během 15–20 minut.

Co si z ní připravíte?

Quinoa má výbornou, lehce oříškovou chuť. Po uvaření se hodí jako příloha k zeleninovým či masovým pokrmům či jako zavářka do polévek. Připravíte z ní výborné rizoto, salát, pilaf nebo nádivku do pečené plněné zeleniny. Můžete ji doplnit i čerstvým ovocem, ořechy, semínky či javorovým sirupem a máte výbornou bohatou snídani.

Recepty:

Quinoa pilaf
Doba přípravy: 40 minut, počet porcí: 4 1 hrnek quinoy BIOHARMONIE, 2 nakrájené mrkve, nakrájený kousek celeru, 2 lžíce olivového oleje, nakrájená červená paprika, 4 stroužky česneku, ¼ lžičky kurkumy (nebo kari), ½ lžičky mletého koriandru, ½ lžičky soli, 1 a ¾ hrnku vody, zelené byliny dle chuti (např. rukola, petržel, libeček), černý pepř na dochucení

Propláchněte quinou a nechte okapat na jemném sítku. Na pánvi rozehřejte olivový olej a přidejte nadrobno nakrájený česnek. Přidejte nakrájenou mrkev, celer a papriku, vše dobře promíchejte a nechte chvíli dusit. Přimíchejte quinou a počkejte, než začne pukat. Přidejte vodu, osolte a vařte cca 12 minut, až quinoa změkne. Vmíchejte zelené bylinky (rukolu, petržel nebo libeček) a trochu pepře. Povařte ještě dalších 5 minut a můžete servírovat.

Salát z quinoy s pečenými rajčaty a cizrnou
Doba přípravy: 45 minut, počet porcí: 4 1 hrnek quinoy BIOHARMONIE, 1 plechovka sterilované cizrny BIOLINIE, 300 g rajčat, 2 lžíce olivového oleje, 50 g rukoly/rokety, sůl a pepř na dochucení Dresink: 5 lžic olivového oleje, 3 lžíce citronové šťávy, 3 stroužky česneku, sůl a pepř na dochucení

Předehřejte troubu na 170 °C. Nakrájejte rajčata na větší kusy a společně s okapanou cizrnou dejte na pekáč, přidejte olivový olej, sůl a pepř a dejte péct na cca 40 minut.

Do hrnce s vroucí vodou vsypte quinou (poměr vody a quinoy je 1 : 2) a vařte 15 minut, dokud se voda nevyvaří, potom nechte chvíli dojít pod poklicí. Rajčata s cizrnou i quinou nechte vychladnout, přidejte dresink a nakrájenou rukolu, promíchejte a můžete podávat.

Když jsem byla malá, chtěla jsem zachránit před vyhynutím ohrožené nosorožce v Africe. To se mi nepodařilo, tak teď zachraňuji přírodu a lidské zdraví pomocí biopotravin. Ve firmě PROBIO mám na starosti propagaci, komunikaci s médii, psaní článků a recepty. Občas mě můžete slyšet v rádiu vyprávět o zdravých potravinách nebo vidět vařit v televizi.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné