Pusťte se do fazolí

Překvapila mě informace, že na světě existuje přes 100 druhů fazolí, které se liší barvou, tvarem, velikostí, chutí a nutričním složením. My si u nás vystačíme s několika základními druhy, které nám ale i tak poskytnou mnoho cenného a dá se z nich vykouzlit množství lahodných jídel.

Pusťte se do fazolí

Strava indiánů

Původním domovem fazolí jsou oblasti Střední a Jižní Ameriky, kde byly již před 7 000 lety pěstovány indiánskými kmeny. Tvořily základ jejich jídelníčku a indiáni je dokázali upravovat na mnoho způsobů. Po objevení Ameriky se fazole dostaly i na evropský kontinent.

Zdroj cenných živin

Fazole stejně jako ostatní luštěniny poskytují cenné rostlinné bílkoviny, které se vyrovnají bílkovinám živočišným. Avšak na rozdíl od nich luštěniny chrání srdce a cévy před zanášením cholesterolem a nezatěžují tělo zbytečnými tuky. Obsahují významné množství vitamínů skupiny B, fosforu, zinku a železa. Pro lepší vstřebávání železa se doporučuje luštěninový pokrm doplnit zelenými natěmi či kvašenou zeleninou.

Pro sportovce, diabetiky i těhotné

Fazole mají nízký glykemický index a jejich energie je tak tělu dodávána postupně. Proto jsou vhodnou potravinou pro diabetiky a sportovce, pro které je stabilní hladina cukru v krvi velmi důležitá. Další vlastností fazolí je jejich močopudnost, proto mají pro náš organizmus pročišťující, posilující a protiinfekční efekt. Představují ideální potravinu pro vegetariány a vegany, kterým nahradí maso. Jsou výborným zdrojem kyseliny listové, která je důležitá především pro ženy v době těhotenství.

Nezapomeňte na namáčení

Před vařením je potřeba fazole dostatečně dlouho namáčet (nejlépe přes noc), tímto způsobem se můžeme zbavit až 90 % nestravitelných oligosacharidů, které způsobují nadýmání. Pro vaření pak používáme novou vodu. Stravitelnost luštěnin lze také zlepšit přidáním kousku mořské řasy (např. kombu) nebo saturejky, popřípadě majoránky. Lepší stravitelnost i chuť podpoříte také vařením v tlakovém hrnci.

Pusťte se do fazolového experimentování

Použití fazolí je velmi rozmanité. Pokrmům dodávají chuť, strukturu i barvu a lze z nich vytvořit vydatné hlavní jídlo či lehký salát. Jsou výbornou surovinou na polévky, zapečené obilninové pokrmy, prejty, rizota či pomazánky nebo z nich můžeme dokonce připravit i dezert. Hodí se coby příloha k hlavnímu jídlu a jsou důležitou součástí náplní do mexických specialit (například burrito, quesadilla či tortilla).

 
Fazolový salát s hořčično-medovou zálivkou
Ingredience:
  • fazole bílé sterilované Cannelliny BIOLINIE
  • cherry rajčátka 6 ks
  • ½ salátové okurky
  • čerstvé nebo sušené bylinky na dochucení (bazalka, libeček, oregano)
  • mořská sůl
Zálivka:
  • 1 lžička středně ostré hořčice ZWERGENWIESE
  • 1 lžička medu
  • špetka soli
  • 3 lžičky rýžového krému Isola Bio na zjemnění

Postup:

Sterilované fazole Cannelliny sceďte přes sítko a nechejte odkapat. Zeleninu nakrájejte a smíchejte s fazolemi. Čerstvé bylinky nasekejte, sušené promněte v dlani a přidejte k zelenině a fazolím. Připravte zálivku: V misce smíchejte hořčici, med, lehce osolte a přidejte rýžový krém. Zálivku promíchejte a přidejte ke zbytku salátu. Promíchejte a můžete podávat.

Když jsem byla malá, chtěla jsem zachránit před vyhynutím ohrožené nosorožce v Africe. To se mi nepodařilo, tak teď zachraňuji přírodu a lidské zdraví pomocí biopotravin. Ve firmě PROBIO mám na starosti propagaci, komunikaci s médii, psaní článků a recepty. Občas mě můžete slyšet v rádiu vyprávět o zdravých potravinách nebo vidět vařit v televizi.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné