Oční jóga: To budete koukat

Možná máte někdy pocit, že vám do očí někdo nasypal písek. Nebo cítíte, že by si oči potřebovaly chvilku oddechnout a aspoň chvilku nepracovat. Váháte s nošením brýlí, když máte naměřenou jen jednu dioptrii? Můžete vyzkoušet oční jógu a UVIDÍTE.

Oční jóga: To budete koukat

Text: Markéta Ovsíková

Nelehký úděl průkopníka

Syndrom suchého oka je dnes lékaři považován za jednu z civilizačních chorob. Na jeho vzniku se podílí množství vlivů: prašné prostředí, klimatizace v kancelářích a vůbec stále větší nároky kladené na náš zrak. Při práci s počítačem přestáváme mrkat a naše oči přicházejí o přirozený slzný film. Suché oko se může projevovat pálením či řezáním očí, zarudnutím, tlakem za očima, pocitem cizího tělesa v oku nebo světloplachostí. Úlevu přinesou vhodné oční kapky (nejlépe bez konzervantů, které dále oko vysušují) a pravidelné oční cvičení. Zařazení oční jógy mezi každodenní činnosti může pomoci předejít i dalším nepříjemnostem a přispěje k zachování dobrého zraku bez zbytečné únavy.

S principy oční jógy přišel jako první americký lékař William H. Bates už na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Jeho poznatky se ovšem mezi odborníky nesetkaly s pochopením a kvůli léčení krátkozrakosti bez použití brýlí byl dokonce propuštěn ze zaměstnání. On se ale nevzdal a pokračoval v léčení krátkozrakých dětí v Severní Dakotě a později také v New Yorku. Zde si ve spolupráci se svojí druhou ženou, která dříve také trpěla zrakovými problémy, otevřel ordinaci.

Původní Batesova metoda je založena především na duševní relaxaci. Oční cviky byly postupně přidávány jeho následovníky (například Harry Benjamin). Právě cviky a co největší snaha pracovat bez brýlí mohou v kombinaci s relaxačními metodami přinášet kýžené výsledky. Každé oko pomalu stárne a oční cvičení dokáže tento proces pozastavit a zpomalit.

Oční jóga

Před samotným cvičením se nejprve uvolněte a protáhněte. Cviky provádějte ve chvílích, kdy se na ně můžete plně soustředit a zásadně bez brýlí. Pokud během cviků zavřete oči, budete si zároveň masírovat i oční bulvu.

Rozcvičte se tím, že zavřete oči a kýváte hlavou – dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Intenzivnějšího uvolnění spodní části krční páteře dosáhnete kroužením ramen. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujte alespoň 15x v každém směru. (obr. 1, 2 a 3)

Potom pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů. Zopakujte desetkrát. (obr. 4)

Pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlava ať zůstane v klidné, přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Opakujte desetkrát. (obr. 5)

Očima pohybujte úhlopříčně vždy z dolního rohu do protilehlého horního. Opakujte desetkrát. (obr. 6)

Nejprve kružte očima na jednu stranu a pak na druhou, opakujte pětkrát v každé směru. (obr. 7)

Několikrát opište očima do prostoru před sebou velké tiskací H. Pohyb začněte vlevo dole a končete vpravo dole. Obdobně postupujte i v případě písmena A. (obr. 8)

Zavřete oči a představte si, že před sebou vidíte obrovský hodinový ciferník. Pomalu pohybujte očima, jako byste se dívali na jednotlivé číslice. Cvičení provádějte nejprve po směru hodinových ručiček, potom opačně. (obr. 9)

Další cvik je založen na opisování tvaru poštovní obálky. Nejprve se podívejte očima co nejvíce nahoru doleva, pak doprava dolů, doprava nahoru a nakonec doleva dolů. Jako při všech cvicích se snažte pohybovat pouze očima, hlava zůstává na místě. Po několika opakováních změňte směr pohybu očí a začněte vlevo dole. (obr. 10)

Natáhněte před sebe ruku, ve které držíte svisle tužku. Zaostřete na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte. Pořád mějte zaostřeno na tužku. (obr. 11) Obdobně můžete pohledem přecházet z tužky vzdálené od očí asi třicet centimetrů na libovolný předmět ve větší vzdálenosti (nejméně pět metrů), například strom za oknem. Zaostřete oko na tužku, pak na vzdálený předmět. Vše desetkrát opakujte. Potom na několik vteřin zavřete oči a proveďte celý postup ještě jednou. Cvičení provádějte rychle, ale důkladně, aby si oční bulva i čočka na podobnou činnost zvykaly.

Na závěr celého cvičení nezapomeňte na relaxaci. Přiložte na oči dlaně tak, aby je zakrývaly, ale nedotýkaly se jich. Ujistěte se, že nikudy neprochází světlo. Snažte se myslet na pozitivní události a maximálně se uvolnit. Toto konečné uvolnění by mělo trvat alespoň tři minuty.

Po jednom cvičení možná pocítíte momentální úlevu. Pro dlouhodobé zlepšení je ale potřeba cvičení provádět každý den po nějakou dobu, než sami zjistíte, jak se vaše oči cítí a jestli vám oční jóga vyhovuje. Třeba se pro vás stane každodenní součástí jako třeba čištění zubů. Hodně štěstí! /Jako zdroj jsem použila článek Beáty Matyášové na www.moje-pravdy.cz./