Merediány pro jednotlivé orgány. Harmonizační cvičení pro vás.

K harmonizačním cvikům jsem se před několika lety dostala díky paní fyzioterapeutce, která jim říká orgánové cviky. Shodou okolností jsem se s touto sestavou setkala i na lekcích cvičení taichi, kdy ji naše lektorka s oblibou zařazuje na podzim a na jaře pod názvem Makko-Ho. Při prvních pokusech jsem si nedovedla představit, že bych se v některé z pozic dokázala uvolnit, ne-li si onen cvik vyloženě užít. Dnes je tomu jinak. Moje tělo si občas o cvičení dokonce samo řekne, těší se na něj.

Merediány pro jednotlivé orgány. Harmonizační cvičení pro vás.

Podle čínského pojetí světa prochází všude a vším energie čchi, která plyne a nese život. V lidském těle probíhají energetické dráhy (meridiány), které jsou navzájem propojené, a ke každé z nich je přiřazen jeden orgán. Ten je tedy přímo ovlivňován danou energetickou drahou. Cílem harmonizačních cviků není posílení svalů, ale uvolnění energetických drah od případných bloků, které mohou mít špatný vliv na funkci toho kterého orgánu. Přesto ale při pravidelném cvičení vám jistě některé vaše svalové partie poděkují za uvolnění, protažení a okysličení. Pokud zařadíte tyto cviky do běžného života, můžete předejít únavě, případně i nemoci, nehledě k tomu, že se budete i po pohybové stránce cítit lépe.

Meridián plic

Postavte se, nohy paralelně na šířku boků. Za zády zahákněte palce o sebe. Snažte se co nejvíc propnout ruce dozadu. V tomto protažení setrvejte několik sekund (později i minut), snažte se v něm co nejvíc uvolnit a přitom soustřeďte svůj nádech do hrudníku. Prociťujte naplnění plic a celého těla a několikrát prodýchejte dráhu od hrudníku po vnitřní straně paže až k palcům. Cvik zopakujte ještě jednou a přitom zahákněte palce obráceně.

Meridián tlustého střeva

Do tohoto cviku můžete přejít plynule z předešlého jen tím, že se předkloníte, palce zůstanou zaháknuté a protažené ukazováčky sledují prodloužení paží. Kolena jsou propnutá a ruce za zády jsou co nejvíc zapažené (až překlopené) s propnutými lokty. Soustřeďte se na dýchání, protažení a následné uvolnění v dolních i horních končetinách.

Meridián žlučníku

Posaďte se, rozkročte nohy co nejvíc, jak dokážete, ale aby zůstaly natažené, kolena mějte propnutá. Proveďte na jednu stranu úklon, vnitřní paže je položená před nohou, horní je protažená přes hlavu ve směru úklonu. Nepředklánějte se, ani nepřepadávejte dopředu, důležitý je úklon do strany s rovnými zády, horní rameno tlačte dozadu. Prodýchejte a prociťte tah přes bok a horní stranu paže až k protaženému malíčku. Snažte se v pozici uvolnit, aby vás nechytla křeč do kolen a do zad. Potom cvik zopakujte na druhou stranu.

Meridián jater

Sedněte si na zem roznožmo s nataženýma nohama co nejdále od sebe tak, abyste měli kolena propnutá. Nepropínejte špičky. Měli byste sedět pěkně na sedacích kostech a mít rovná záda. Dlaně položte na zem před sebe, prsty směřují dopředu a malinko se předkloňte. Hlava je stále v prodloužení páteře, nezvedejte ramena ani kolena. Prociťujte a prodýchejte tah na vnitřní straně končetin a pokuste se o uvolnění v pozici. Pokud vám to tělo dovolí, prohlubte o kousek předklon a opět prodýchejte.

Meridián žaludku

Klekněte si na kolena, zakloňte se a ruce položte za sebe na dlaně. Hlava směřuje v prodloužení páteře, takže se díváte nahoru. V této pozici prodýchejte přední stranu trupu a břicha, prociťte tah na přední straně stehen. Snažte se v pozici uvolnit. Pokud jste více trénovaní, můžete si sednout mezi paty, ruce opřít o předloktí a opět prodýchat.

Meridián sleziny

Klekněte si a posaďte se mezi paty. Tento cvik je možné provádět na jednu stranu a pak na druhou, pokud vám dělá potíže mít pokrčená obě kolena najednou. V tom případě mějte vždy jednu nohu nataženou před sebe. Položte se na záda a ruce nechte ležet volně vedle hlavy obrácené dlaněmi vzhůru. Prodýchejte a prociťte tah na přední straně stehen přes hrudník až do rukou. Pokud máte problémy s koleny, tento a předešlý cvik neprovádějte. Nestojí za to, abyste se dostali do křeče, která by byla překážkou žádanému uvolnění.

Meridián močového měchýře

Sedněte si, natáhněte nohy před sebe, špičky nepropínejte. Předkloňte se a chyťte se rukama za chodidla shora (kdo nedosáhne až na ně, stačí, když se chytí za lýtka). Hlava je v prodloužení páteře a záda pokud možno rovná. Pamatujte na uvolněná bedra, mezilopatkové svaly, šíji a místo pod koleny. Tuto celou dráhu od hlavy přes páteř, zadní stranu nohou až k chodidlům prociťte, prodýchejte a uvolněte. Po chvíli můžete zkusit ještě hlubší předklon.

Meridián ledvin

Posaďte se na zem, hlavu v prodloužení páteře. Nohy jsou natažené a malinko rozkročené, špičky zůstanou volné. Chyťte se rukama pod chodidly z vnější strany nohou, to znamená, že malíková hrana ruky směřuje vzhůru. Záda jsou rovná. Prodýchejte a prociťte vnitřní stranu nohou, přední stranu trupu a tah v horních končetinách až k malíčkům.

Meridián srdce

Posaďte se, kolena ohněte, chodidla spojte a paty přitáhněte co nejblíž k tělu. Dlaněmi a prsty obejměte chodidla a narovnejte záda. Všimněte si, zda vám netuhnou bedra, zádové svaly nebo šíje. Prodýchejte a prociťte tah v napnutých pažích až k malíčku.

Meridián tenkého střeva

Do tohoto cviku můžete přejít plynule z předešlého, předkloňte se, chodidla dejte dále od těla, pokud můžete, položte čelo a lokty na zem. Pokud to nejde, položte lokty do jamek pod ohnutými koleny a jděte do tak hlubokého předklonu, jak vám tělo dovolí. Uvolněte kyčle a záda a prodýchejte oblast lopatek a vnější stranu paží až k malíčku.

Meridián ochránce srdce

Sedněte si do tureckého sedu, záda mějte rovná, hlavu v prodloužení páteře. Upažte s dlaněmi směřujícími vzhůru, ruce propněte. Prociťte a prodýchejte vnitřní stranu paží až k malíčku. Pozor si dejte na tuhnoucí záda a šíji, pošlete k nim pozornost s uvolněním. (Tento úkon „poslání pozornosti“ bude možná někomu připadat zvláštní. Práce s pozorností a pocitem je ve východních cvičeních běžná, a pokud mohu mluvit sama za sebe, velmi účinná a příjemná.)

Dráha trojitého ohřívače

Z předešlé pozice se hluboce předkloňte, ruce překřižte a položte na kolena. Koleny jemně tlačte proti dlaním a prociťte tah na horní straně paží až k prsteníčku. Užijte si uvolněná záda a dechem naplňujte hrudník i břicho.

Pro každý orgán je vhodná jiná doba cvičení (to zahrnuje i noční čas), ale až takové „nasazení“ není nutné. Myslím, že když si zvyknete zařadit sestavu do svého denního programu, tělo bude rádo i tak. Pokud byste se o „orgánových hodinách“ chtěli dozvědět více, určitě najdete na internetu dostatek příslušných informací.

Při cvičení si často uvědomím, že se mi stále honí hlavou otravné myšlenky. Občas se mi podaří uklidnit se, nevěnovat pozornost zběsilému běhu své mysli, užívat si dech a spočinutí, uvědomit si přítomný okamžik a pouhé bytí. A to je moc příjemné, věřte!

Pravý domácí časopis pro mě skýtá skutečné bohatství. Začíná to lidmi, kteří tvoří redakci a kteří jsou mi všichni milí. A dál se to krásně větví: díky článkům – většinou o zajímavých lidech – a také díky mnohým setkáním mám možnost poznávat další a další prima osoby. A díky nim se dál seznamuji s dalšími. Je to nekonečný proces, kterým proplouvám a který mě blaží.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné