Cvičení s dětmi v šátku

Podle mého je to báječná myšlenka! Všechny moje 3 děti byly nebo ještě jsou „nosící“, tak proč se nezkusit s nimi na těle i protáhnout, zaposilovat si nebo jen tak zrelaxovat. Současně mohu říct, že všechny moje děti jsou spokojené, když jsem spokojená i já sama se sebou a mohu být aktivní.

Cvičení s dětmi v šátku

Shodou okolností se ke mně dostala informace o lektorkách, které pořádají kurzy cvičení s dětmi v šátku či nosítku, a další shodou okolností mám doma malé miminko, se kterým to mohu hned všechno vyzkoušet. Do takového experimentu ale není radno se pouštět jen tak. Měla bych o tom něco vědět. Když jsem návody na cvičení a obrázky procházela, uvědomila jsem si, že několik cviků už sama podvědomě při nošení dělám. Mohu se tedy pustit do dalších. Pokud se i vy chcete o takovém cvičení něco dozvědět, projděte si text a základní návody níže. Krásné cvičení vám i miminku přeji!

Samotné cvičení s dětmi na srdci je v souladu s kontaktním rodičovstvím, protože podporuje a upevňuje vztah mezi maminkou (nebo odvážnou babičkou) a dítětem. Řeší problémy, které jsou po porodu nasnadě: posílení svalů pánevního dna i formování a zpevnění postavy. Cvičení založila porodní asistentka Anna Kohoutová z Havířova. Spolu se svou kolegyní Kateřinou Čehákovou mi odpověděly na pár otázek:

Jak vás cvičení s miminkem v šátku napadlo? Jaká byla vaše motivace?

V našem MÁMA centru v Havířově podporujeme rodiče v kontaktním a vztahovém rodičovství, a proto u nás pravidelně probíhají i kurzy kontaktního rodičovství včetně kurzů šátkování. Potřeby dítěte se po porodu nemění, i pak chce být v těsném kontaktu s matkou. Láska v děloze se mění na lásku v náruči. Ženy po porodu mají mimo jiné potřebu dostat své tělo do dobré fyzické kondice, zpevnit svalstvo pánevního dna, zformovat svou postavu. Často ženy řeší otázku, jestli se mohou věnovat svému tělu a svým zálibám, když se narodí miminko. Odpověď zní: ano, miminko se dokáže přizpůsobit potřebám své matky, a to v případě, že je v její těsné blízkosti, když je k ní opět připoutáno. Tak vznikla myšlenka kontaktního cvičení s dětmi na srdci. Během cvičení jsou uspokojovány potřeby obou, matky i dítěte.

Od kdy doporučujete s cvičením začít?

V případě fyziologického porodu může žena se cvičením začít ihned po skončení šestinedělí, pokud se cítí v dobré fyzické kondici. V případě císařského řezu je samozřejmě potřeba počkat déle, zhruba 3 měsíce. Vše je ale individuální a je potřeba v první řadě poslouchat své tělo a potřeby dítěte.

Nejsou miminka rozmrzelá, když s nimi maminka cvičí?

Přibližně už rok k nám na cvičení s dětmi na srdci dochází maminky se svými dětmi, které nám dokazují, že toto cvičení má smysl. Důkazem jsou klidná miminka, která při houpavých a jemných pohybech většinou usnou, a spokojené maminky, jimž se při cvičení vyplaví endorfiny – hormony štěstí. Při cvičení samozřejmě nesmí docházet k prudkým pohybům, výskokům, skokům, velkým předklonům či záklonům. Málokdy se stane, že jsou děti rozmrzelé, v tom případě je vhodné použít velké gymnastické míče a miminka uklidnit nebo dítě nakojit. Dalším předpokladem k tomu, abyste si zacvičila, je, aby bylo miminko navazováno do šátku či nosítka, pokud jsou naplněné všechny jeho potřeby, tzn. je přebaleno, nakrmeno. Často závěry cvičení vypadají tak, že všechny děti spokojeně spí.

Co všechno lze s miminky cvičit? Jaké jsou výsledky?

Ve cvičení se prolínají celosvětové cvičící se techniky jako: Cantiénica, Pilates, Hatha jóga, Balantes, kruhové posilovací tréninky, břišní tanec, základy baletu. Začínáme pravidelným protažením a houpavými pohyby pánve v rytmu hudbu, po mírném zahřátí přecházíme do fáze posilovací a spalovací, vše s ohledem na dítě, nakonec lekce je oblíbená relaxace a protažení. Lekce musejí být variabilní, děti mají rády změny pohybů. Není proto vhodné cvičit 45 minut jen například jógu. Lekce je nakombinovaná z výše zmiňovaných technik. Doporučujeme mít dítě navázáno ve vertikální poloze zepředu na hrudi matky, starší děti mohou být navázány na zádech. Je nutno dodržet správnost úvazu. Pokud se dítě příliš zaklání při cvičení, je nutno dotáhnout úvaz. Popř. fixujeme hlavičku pruhem šátku. Nohy dítěte nesmí z nosiče viset, poloha nohou je do tvaru „M“, kolena výše než zadeček a dodržení osy hlavička – páteř – zadeček. Šátek či ergonomické nosítko sahají děťátku od kolínka ke kolínku. Tato poloha zabezpečuje správný a zdravý vývoj kyčlí. Po pravidelných návštěvách jsou viditelné výsledky jako u každého cvičení, které je cvičeno s láskou a respektem k vlastnímu tělu.

Chci začít hned teď doma. Jak to mám udělat?

Nejlépe je začít mírnými pohyby v pánvi, děti tyto pohyby milují, ukolíbají je a usnou u nich, je dobré pustit si nějakou relaxační či orientální hudbu a odreagovat se. Zkusit pánví tvořit osmičky, vodorovně, ale i svisle, zkoušet dělat pánevní kruhy, ruce při těchto uvolňovacích cvicích můžete mít rozpažené. Jsou ženy, které zvládají korigovat ruce i nohy, takže záleží, co všechno zvládnete.

Po tomto mírném zahřátí jsou vhodné cviky na nohy, například dřepy, kdy se rozkročíte na šířku pánve, narovnáte se, ramena tlačíte dozadu, pupík táhnete k tělu a dřepujete s tím, že kolena nesmějí jít přes špičku, důležité je pravidelné dýchání, nádech s pohybem dolů, výdech s pohybem nahoru, vždy nahoře stlačíme zadeček.

Stejně se dají dělat i dřepy ze široka, kdy jdete do širokého plié, špičky směřují ven a stejný postup, důležité je opět držení těla a správné dýchání.

Zadeček si ve stoje můžete procvičit kmitáním nohy vzad: mírně pokrčíte stojnou nohu, druhá noha kmitá vzad, od sebe s výdechem a vždy od sebe stlačíte zadeček.

Ruce můžete procvičit také ve stoje, opřete se o zeď v mírném sklonu a klikujete proti zdi, s výdechem od sebe, těžší varianta je klikovat o velký gymnastický míč.

Cviků je opravdu hodně a dají se různě kombinovat, cvičit lze i ve dvojicích či skupinách.

Klady pro dítě:

Dítě miluje pohyb, připomíná mu to období, jež trávilo v děloze.

Dochází ke stimulaci vestibulárního systému (rovnovážné ústrojí), což přispívá nejen k pozitivnímu psychomotorickému vývoji.

Děti získávají smysl pro pohyb, přizpůsobuje se neustále pohybům matky, zlepšuje se tím jeho motorický vývoj.

Dítě se přizpůsobí potřebám své matky, ale zároveň jsou zajištěny všechny jeho potřeby.

Klady pro matku:

Mnohem rychlejší spalování se zátěží, kterou dítě představuje.

Pomůže nastartovat sebevědomí po porodu.

Vyplavení endorfinů a oxytocinu.

Nácvik správného dýchání při cvičení.

Rychlejší návrat k původní fyzické kondici.

Urychlení poporodních změn.

Zlepšení funkce svalstva pánevního dna.

Posílení a zpevnění těla.

Cvičení je zaměřeno na rozestup břišních svalů – diastázu.

Aktivizace hlubokého stabilizačního systému trupu.

Sdílení prožitku spojeného s pohybem se svým dítětem.

Čas aktivně strávený se svým dítětem. Matka neodkládá své dítě, nepotřebuje hlídání.

MÁMA centrum, www.mamacentrum.com, je komunitní centrum, které nabízí kontinuální podporu těhotným ženám, rodičům, dětem, dospívajícím a ženám ve všech obdobích jejich života. Podporujeme rodiče a děti v kontaktním rodičovství, vzájemném láskyplném vztahu a respektující výchově. Zakladatelkami a současně i lektorkami jsou: Anna Kohutová, Kateřina Čecháková a Tereza Kaslová.

Více naleznete na stránkách www.cvicenisdetmivsatku.cz

Zuzka naskočila do projektu s názvem Pravý domácí ještě předtím, než vůbec vznikl. Nejdříve měla na starost naši fanouškovskou základnu na facebooku, kterou vypiplala a věnovala jí péči. Zkusila si i psát a zalíbilo se jí to. Do budoucna by chtěla psát víc. Zajímá se o témata jako jsou udržitelné stavitelství, permakultura, přirozené porody, divoké bylinky, zdravé a udržitelné stravování, přirozená péče o děti a techniky duševního rozvoje.

Profil Další články


Objednejte si předplatné
Předplatné